Näytetään tekstit, joissa on tunniste anime. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste anime. Näytä kaikki tekstit

maanantai 5. toukokuuta 2014

[ uutinen ] Pokémon-animen esitysajoista Maikkarilla


Hei kaikki! Blogini on taas jäänyt vähän vähemmälle, koska olen ollut tosi laiska kiireinen monen asian kanssa. Tätä kirjoittaessa mm. pääsykokeeni lähestyvät!

Halusin kuitenkin nopeasti jakaa pienen uutisen kaikille Pokémonin suomianimea seuraaville.

Jotkut saattoivatkin huomata, että viime viikolla sunnuntaina ei näytettykään seuraavaa jaksoa 16.kaudesta Pokémon BW: Adventures in Unova [tai suomeksi Seikkailut Unovassa]. Sen sijaan sunnuntaina tulikin ensimmäinen XY-kauden jakso.

Itsekin ehdin jo pelästyä että ei kai maikkari ole taas sortunut kausihyppelyihin jota harmillisesti kanava harrasti koko Pokémonin ensimmäiset 6 esityskautta. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä maikkari on jo useasti osoittanut myös välittävänsä esittämistään sarjoista, vaikka pieni huoli aina taustalla kolkuttaakin.
Asia kääntyikin paremmin päin kuin osasinkaan toivoa.

Kausia esitetään tästä lähin niin että 16. ja viimeinen BW-kausi pyörii launtaisin ja 17. XY-kausi pyörii sunnuntaisin.
Eli saamme nyt kahta eri kautta rinnakain. Vaikka 16.kauden esitystahti nyt hieman hidastuukin, minusta on vain iloinen asia, että ajankohtaisempi 17.kausi saadaan myös meillä nopeammin ruutuun. Monissa Euroopan maissa kyseinen kausi onkin alkanut hiljattain, ja nyt Suomessakin ollaan jenkkejä vain n. kolmisen kuukautta jäljessä, Japania noin puolisen vuotta. Tämä on ennätyksellistä, sillä useammin olemme jenkkejä n. puolisen vuotta [tai enemmän] ja Japania noin vuoden jäljessä. Lisäksi ärsyttäviltä kausihyppelyiltä säästytään näin. Ja no, eihän tämä ole ensimmäinen kerta kun olemme saanet pokémon-animea tupla-annoksina. Aikoinaan sekä kautta 9 että 10 näytettiin Suomessa rinnakain Juniorilla ja Maikkarilla, ja myöhemmin 13.kautta näytettiin päällekäin Katsomon kautta, kun Maikkarilla pyöri edellinen 12. kausi.

Mikäli tahti ei ole liian nopea, voi olla että kun 16.kausi on saatu loppuun, näytetään 17.kautta kahden jakson viikkotahdilla. Mutta se jäänee nähtäväksi.

Tapaamisiin! X-pelaamisraportit jatkuvat kansainvälisemmällä kielellä heti kun saan revittyä vähän ylimääräistä aikaa!


Ilmeeni kun Maikkari tekee jotain oikein

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
International readers: X gaming reports are still on my writing list, but I've been very busy. I will continue them once I get some extra time to write! [ And to those who wonder what this writing is about: Pokémon anime airings changed in Finland, and we're getting double serving of different Pokémon anime now, BW: Adventures in Unova on Saturdays [[previously we had 2 episodes per week of that season]], and XY on Sundays. That's quite nice, isn't it?]

lauantai 17. elokuuta 2013

[ uutinen, anime ] Pokémon Game Show paljastaa Pocket Monsters THE ORIGIN-spesiaalin

Pokémon Game Show-tapahtuma paljasti eilen uuden anime-spesiaalin, joka pohjautuu ensimmäisiin Red/Blue/Green-peleihin.

Spesiaali kantaa nimeä Pocket Monters THE ORIGIN. Sen tähtinä ovat RBG:n kilpailijahahmo Green [lännessä Blue] ja saman pelikolmikon pelaajahahmo Red.

Spesiaali vaikuttaa seuraavan tarkasti RBG-pelien tapahtumia. Redin startteri on Charmander ja Greenin Squirtle. Ilmeisesti jossain vaiheessa spesiaalia tehdään aikahyppy, sillä Redin ja Greenin matka näyttäisi taittuvan ihan liigaan asti, ja tällöin heillä on FR/LG-peleistä tutut asusteet.

Sarjan piirrostyyli on hieman erilaisempi verrattuna perusanimen tyyliin. Vielä ei ole tiedossa, kuinka pitkä spesiaali on.

Spesiaali joka perustuu ensimmäisiin peleihin ja joka tehdään vasta näin monen vuoden jälkeen saattaa kuulostaa hieman hassulta valinnalta, mutta sillä voi olla tekemistä sen kanssa, että alkuperäisten pelien Gameboy Advance-remakeista, Firered ja Leafgreen julkaisusta tulee ensi vuonna kuluneeksi 10 vuotta.

Pocket Monsters THE ORIGIN esitetään TV Tokyolla 2.lokakuuta. Ei ole vielä tiedossa, saako spesiaali virallista julkaisua lännessä.

Spesiaalin trailerin voi katsoa TÄSTÄ

lauantai 20. huhtikuuta 2013

[uutinen] 16.pokémonelokuvan uusi traileri, pohdintaa

Pokémonin japanilainen virallinen Youtube-kanava julkaisi uuden trailerin 16.elokuvaan liittyen.
Elokuvassa ei niinkään shokeeraa sen esittämät tapahtumat - vaan pikemminkin se, että Mewtwon ääni on vaihtunut syvän maskuliinisesta syvän feminiiniseen. [Äänenään näyttelijä Reiko Takashima ensimmäisen elokuvan Masachika Ichimuran sijasta.] Tämä traileri myös vahvistaa, että niin sanottu herännyt formi on tosiaan Mewtwon formimuutos.

Tämä on herättänyt pohdintaa siitä, onko tämän elokuvan Mewtwo enää lainkaan sama. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tätä ei juurikaan tarvitsisi enää pohtia. Sille, että Mewtwon ääni on vaihdettu näin dramaattisesti on oltava hyvä syy, ja pidän erittäin todennäköisenä, oikeastaan jopa varmana, että tämä on indikaattori sille, että kyseessä on täysin eri Mewtwo. Jotkut haluavat joka tapauksessa yhä uskoa, että kyseessä on sama Mewtwo. Erilaisia teorioita tämän suhteen on esitetty jo laajalti - Mewtwon "kiltistymisestä" siihen, että kyseessä ei ole edes Mewtwon oma ääni telepaattisten kykyjen johdosta - minusta mikään näistä teorioista ei vain ole lainkaan vakuuttava, joten pidän itse totena sitä, että kyseessä on täysin eri Mewtwo.

Omia epäilyksiäni täysin 1.elokuvasta erillisestä Mewtwosta vahvistaa myös ohjaaja Kunihiko Yuyaman lausunto elokuvasta missä hän oikeastaan nimenomaan vahvistaa että kyseessä on täysin eri Mewtwo:
Kun tarkastelemme Mewtwota [1.] elokuvassa "Mewtwon vastaisku", muistamme Mewtwon miettineen "Kuka minä olen?". Tämän elokuvan kantavana voimana, teemana oli Mewtwon identiteetin pohdinta, se mietti, miten se suhtautuisi itseensä ja maailmaan sen ympärillä.
Mutta tämän [16.] elokuvan Mewtwo on jo nähnyt maailmaa sen oman itsensä ulkopuolella. Näin sen maailmankuva suhteessa itseen ja muihin on laajentunut. Se on tullut tietoiseksi ja ymmärtäväiseksi muuta maailmaa kohtaan, ja kun tätä Mewtwota verrataan edelliseen Mewtwo'hon, tulee todellakin tunne, että tämä Mewtwo on enemmän sujut itsensä kanssa.
Tämä Mewtwo ei ole se sama Mewtwo ensimmäisestä elokuvasta. Minkälaisen roolin tämä maailmaa nähnyt Mewtwo mahtaa saada tässä elokuvassa?

Olen jopa oikeastaan hyvin hämmentynyt, miten kaikkien näiden todisteiden jälkeen joku voi ylipäätään yhä uskoa siihen, että kyseessä olisi sama Mewtwo ensimmäisestä elokuvasta. Sitä eivät tue minkäänlaiset tähän asti viralliseksi todetut lausunnot elokuvasta, oikeastaan kaikki vain kumoavat sitä. Jotkut kauhistuivat uuden Mewtwon ajatuksesta, sillä Mewtwotahan pitäisi olla vain yksi. Niin pitäisi ja tämä oli totta viimeksi 15 vuotta sitten, ainoastaan yhdessä elokuvassa [ja OVAssa]. Mahdollisesti on kloonattu uusi Mewtwo, ja itse en pidä tätä lainkaan omituisena ratkaisuna. Ainoa mitä tämän elokuvan tiimoilta toivon, on se, että uuden Mewtwon tausta selitetään, niin ettei se vain ilmesty tyhjästä.

Mitä mieltä itse olette tästä? Lopullisen vastauksen saamme vasta, kun elokuva on Japanin teattereissa!

Nähdään taas~
Mewtwo on hämmentynyt kaikesta tästä hämmennyksestä.

sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

[ uutinen ] Pokémon XY - Uusi Pokémon paljastettu! Mewtwon formi vai uusi pokémon?

Pokémon Smash! ja Pokémon.com julkistivat varhain aamulla Suomen aikaa tiedon uudesta pokémonista.

Tämän pokémonin näätte oikealla. Kyseessä on vahvasti Mewtwota muistuttava otus, ja on vielä epäselvää, onko kyseessä uusi formi alkuperäiselle Mewtwolle, vai kokonaan uusi pokémonlaji. Spekulaation hyrrä on pyörinyt jo tunteja, ja näkemys on kaksijakoinen - osa pitää sitä uutena formina Mewtwolle [mikä toisaalta saa vahvistusta siitä, että 16.elokuvan trailerissa mainitaan että Mewtwo herää.] ja osa taasen kokonaan uutena pokémonina. Itse asetun hieman molempien väliin, joskin toisaalta kokonaan uuden pokémonin puolelle. Olisiko esimerkiksi Team Plasma voinut kehittää tarkoitusperiään varten uudenlaisen, voimakkaamman Mewtwota muistuttavan pokémonin?

Tällä hetkellä kaikki muu sen ulkonäköä lukuun ottamatta on pelkkää fanien spekulaa, sillä Smash ei sen virallisen artin ja lyhyen otteluvideon lisäksi paljastanut siitä mitään muuta. Viralliset lähteet kutsuvat sitä nimenomaan uudeksi pokémoniksi, jolla on jokin yhteys Mewtwo'hon, joka toisaalta saattaa vahvistaa että kyseessä todella on uusi pokémon, mutta se voi myös olla tapa pitää innostusta ja spekulaatiota yllä, jottei sitä heti miellettäisi Mewtwon muutosformiksi.

Tämä uusi Mewtwo pyöri jo muutamia päiviä sitten epäselvissä 16.elokuvan promojulisteissa.
Silloin se herätti suurta spekulaatiota, ja monet eivät uskoneet niitä todeksi.

Mewtwo ja tämä uusi tulokas tullaan näkemään 18.huhtikuuta julkaistavassa uudessa 16.pokémonelokuvan trailerissa, joten silloin varmaankin paljastuu, onko tässä kyse täysin uudesta pokémonista, vai formimuutoksesta.

Nähdään siis silloin!~
Mitä pidätte uudesta pokémonista/Mewtwon formista? Kumpi se on teidän mielestänne? Itse pidin sitä hiukan oudonnäköisenä, kun näin sen noissa promojulisteissa, mutta kun nään sen nyt paremmin, se ei näytäkään yhtään hassummalta : 3

torstai 14. helmikuuta 2013

[uutinen] [sivusto] uutiskatsaus, Episode N-kauden subbaus

Hei taas ja hyvää ystävänpäivää!

Viime päivinä ja tänään on julkaistu useita uutisia pokémoniin liittyen, tässä kokooma niistä.

Ehkä suurin yksittäinen uutinen on muutama päivä takaperin CoroCoron kautta julkaistu uusi pokémon, Ninfia. Tänään myös Pokémon.com julkisti Ninfian, sen englanninkielisen nimen kera, joka tulee olemaan Sylveon. Sylveonin tyyppi ei ole vielä selvillä, ja fanit ovatkin kovasti spekuloineet, mikä se voisi olla. Pokémon.comin sivuilla on klippi Sylveonista, ja se näyttäisi käyttävän useita normaalityypin hyökkäyksiä. Myös CoroCoro kiusaa ajatuksella: se kysyy voisiko Sylveon olla samaa tyyppiä kuin Eevee? Olisiko se siis tosiaan normaalityypin pokémon? Sen nimi toisaalta viittaa siihen, että se voisi hyvin olla lentotyyppiä. Sen näämme myöhemmin!
Yleensä Eeveen muodot on julkaistu pareina, joten moni odottaa Sylveonin lisäksi vielä toista Eeveen muotoa. Osa on pohtinut, voisiko XY:n mahdollinen kromosomiteema viitata siihen, että nyt saamme 100% vain naaraana ja vain uroksena esiintyvät Eeveelutionit. Sekin voi olla mahdollista!
Sylveon on todella söpö, ja tykkään siitä vaan joka kerta enemmän kun nään sen! Rakastan noita "nauhoja ja rusetteja" sen päässä ja vartalossa!

Uusin CoroCoro ilmoitti myös Pokémon RumbleU:sta. Joka on siis WiiU-versio Nintendo Wiin ja Nintendo 3DS:n Super Pokémon Rumble pelistä. Se tulee sisältämään kaikki tämänhetkiset 649 pokémonia. Se tullaan julkaisemaan latausversiona.

Tämänpäiväinen Nintendo Direct ilmoitti, että uusin Pokémon Mystery Dungeon-sarjan peli, Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity julkaistaan Euroopassa 17.5.2013. Uusin PMD ennättää Amerikkaan hieman tätä ennen, 24.3.2013.

Tulevan 16.pokéleffan kokonimi on myös nyt julkaistu, ja luvassa on aika iso yllätys! Uuden elokuvan toinen päätähti ei olekaan uusi pokémon, vaan Mewtwo! Vielä ei ole tiedossa, onko kyseessä sama 1.pokémon elokuvan Mewtwo. Luultavasti saamme nähdä joka tapauksessa Mewtwon ja Gensectien välisen mittelön! Elokuvan lopullinen nimi on siis 神速のゲノセクト ミュウツー覚醒 - Extremespeed Genesect: Mewtwon herääminen. Leffa nähdään Japanin teattereissa tämän vuoden heinäkuussa.


Sitten vielä sivustoon liittyvää asiaa. Alamme subbaamaan suomipikan kanssa jälleen! Jokin aika sitten alkoi Best Wishes 2: N-kausi jota alamme nyt subbaamaan. Upin ensimmäisen jakson tänne huomenna.
Olemme nyt jonkin verran julkaisuaikataulusta jäljessä kauden lähettämiseen nähden, mutta koitamme kiriä sitä kiinni. Saatamme myös mahdollisesti jatkaa Best Wishes 2-kauden subbaamista. Sarja jäi puolitiehen aiemmin suomipikan kiireiden takia.

Tässä kaikki tältä erää! Olen näiden viikkojen aikana edistynyt paljon Pokémon Black 2:sessa, joten voisin heittää siitä taas pientä pelailukertomusta blogin puolelle, varmaankin nyt hiihtoloman aikana.
Myös JW:n synttärit lähestyvät. 16.3 JW täyttää jo 8 vuotta! Olen aikeissa tehdä silloin postauksen, joka käsittelee sivuston historiaa. Toivon mukaan kirjoittelen kuitenkin vielä ennen sitä!


perjantai 7. joulukuuta 2012

[ Anime ] Pokémon Best Wishes 2: Episodi N


Viime kesänä alkanut Pokémon Best Wishes 2-kausi alkaa olla pian lopuillaan, ja vuoden alkuun mennessä Ash ehtii kamppailla jo Unovan liigan voitosta. Kaikkiin 5.generaation monstereihinkin on ehditty jo syvemmin tutustua, lukuunottamatta Genesectiä, joka tullaan näkemään ensi kesän elokuvassa.
Mitä Unovassa siis ehtii vielä tapahtua, ennen kuin horisontissa siintävät jo uudet pokémonit?

Monikaan ei varmaan osannut odottaa tätä, en ainakaan minä, ja siksi tämä tuli ainakin itselleni todella suurena ja iloisena yllätyksenä.
Seuraavan Pokémon-kauden päätähti on myös allekirjoittaneen poikaystävä  hahmoihkutuksen kärkipäässä, peleistäkin tuttu sarjan ensimmäinen pahis joka olikin hyvis-tyylinen hahmo, Natural Harmonia Gropius, tuttavallisemmin N. N ei tule pelkästään cameona sarjaan, vaan kokonainen kausi kantaa hänen nimeään, kuten jo tekstin otsikosta olikin luettavissa, Pokémon Best Wishes 2: Episodi N [ポケットモンスターベストウイッシュ シーズン2 エピソードN ] vaikka lainasana "episode" viittaa yleensä yhteen jaksoon tai jaksoihin, japaniksi termillä tarkoitetaan myös koko kauden kestävää ajanjaksoa.

N ei ole ainoa peleistä tuttu hahmo joka päätyy animeen, vaan hänen vanavedessään sarjaan saadaan ensi kertaa myös Ghetsis, Colress, sekä Team Plasma BW2-peleistä tutuissa uusissa asuissaan. Myös jonkin aikaa Kantossa oleillut Rakettiryhmä tekee paluun sarjaan!

Vapaamuotoinen käännös Japanin lehdistötilaisuudesta kautta koskien:

"Uudella kaudella Ash, Pikachu ja muu matkaseurue aloittaa matkansa kohti White Ruinseja, jotka Professori Juniperin isä on löytänyt. Huhun mukaan White Ruins on legendaarisen Reshiramin asuinpaikka. Siellä he tapaavat mystisen nuorukaisen nimeltään N, joka väittää kuulevansa pokémonien sisimmän äänen, ja kutsuu näitä ystävikseen. N haluaa avata tien pokémonien ja ihmisten välisen utopian luomiseksi! "Pokémon Best Wishes 2: Episodi N" on jännittävä tarina, ja täynnä otteluita aivan uudella tasolla! Älä ohita tätä kautta! Mikä onkaan totuus mystisen nuorukaisen N:än suhteen? Äläkä unohda muitakaan uusia hahmoja, Ghetsistä ja Colressia!
Ash ja ystävät joutuvat outojen tapahtumien keskiöön - Team Plasma suorittaa arveluttavia kokeita pokémoneille ja mystinen tiedemies Colress saa jopa Pikachun ja Axew'n kääntymään Ashia ja muita vastaan!? Mikä on Team Plasman johtajan, Ghetsisin todellinen tavoite, kun hän paljastaa, että heidän ryhmänsä etsii N:ää?! Rakettiryhmäkin tekee paluun Unovaan! Heille annettu missio pistää heidät vastakkain Team Plasman kanssa. Mutta mikä on taistelun lopputulos...?!"
Kuten juonikuvauksesta voi päätellä, vaikuttaa siltä, että kaikki peleistä tulevat hahmot muistuttavat luonteiltaan ja tavoitteiltaan suuresti pelivastineitaan. Voisiko tästä kaudesta siis tulla lähempänä pelien juonta kulkeva kokonaisuus? Muutenkin tämä kausi herättää hieman spekulaatioita suuntaan ja toiseen. Mainosjulisteesta päätellen myös Genesect tulee esiintymään sarjassa. Voisiko siis tulevan kesän elokuva olla ikään kuin elokuvan mittainen päätös tälle kaudelle? Myös Ashin Charizard näyttäisi liittyvän porukkaan!

Osa varmaan tietääkin, että Pokémon Best Wishes-kauden alkupäähän oli alunperin tarkoitus sijoittaa kahden jakson pituinen spektaakkeli Team Plasman ja Rakettiryhmän välille. [Rocket-dan vs. Plasma-dan! 1 & 2] mutta jaksojen esittäminen peruttiin, kun Tohokun maanjäristys tapahtui juuri sillä viikolla kun ensimmäinen osa oli tarkoitus esittää. Tämän jälkeen jaksoparia lykättiin useita kuukausia, koska ne sisälsivät juuri voimakkaita maanjäristyksiä ja muunlaista suurta tuhoa. Lopulta jaksot hyllytettiin, ja niiden olemassaolo mitätöitiin kokonaan. Voisiko tämä kausi siis toimia kokonaisuudessaan korvikkeena noille menetetyille jaksoille? Toivotaan vain, ettei Japanissa tapahdu uutta suurta katastrofia!

N:n äänenä tullaan kuulemaan Yuuichi Nakamuraa, jonka ääntä on kuultu mm. Shugo Chara!:n Ikutona, Inu x Boku SS:n Sooshina, Tonari no Kaibutsu-kunin Yoshidana, Gintaman Sakatana ja Shirokuma Cafén (Polar Bear Café) Grizzly-sanina!
 
Pokémon Best Wishes 2: Episodi N
starttaaa 17.1.2013!
KLIPPI UUDESTA KAUDESTA!

Lähteet: Pocketmonsters.net, Pokébeach [kuva]

tiistai 14. elokuuta 2012

Pikkuilmoitus BW2-jaksoista etc.

Iriksen Innokas Ilme TM.



















Hyvää loppukesää kaikille!~

Ajattelin vain tehdä pienen ilmoitusasian koskien BW2-jaksoja. Jaksolistaukseen on viimeinkin lisätty BW-jaksot 4 (88) ja 5 (89), mutta toistaiseksi ne ovat ladattavissa vain torrenteina. Suoralatauslinkit lisätään, kun suomipika on saanut ne ladattua palvelimelle.
Kuutosjakso on tällä hetkellä työstettävänä, ja yritämme saada sen ulos mahdollisimman pian.
Seuraava tavallinen pokéjakso tuleekin vasta 23.päivä, kun tänätorstaina tulee elokuvien 15.vuotistaivalta juhlistava erikoiskokoomajakso. Ei ole vielä tiedossa tulemmeko kääntämään tätä jaksoa, vai jätämmekö sen kokonaan välistä.

Yritämme pitää jaksojen tulon aikataulussa, mutta nyt kun arkinen aherrus on jälleen alkanut, saattavat myöhästymiset yleistyä, eivätkä jaksot välttämättä tule aivan aikataulussa. Teemme kumminkin parhaamme rytmin säilyttämiseksi!

Julkaisemme jossain sopivassa välissä extrana myös taannoisen DP-spesiaalin, jossa keskitytään siihen mitä Dawn ja Brock tekivät Ashista erottuaan [DP-kauden jälkeen] sekä muutaman bannatun Indigo Saagan jakson.

Minun olisi tässä jossain välissä tarkoitus kirjoitella myös vähän aikaa sitten saamastani Pokémon BW2-soundtrackista, katsotaan miten ehdin :3

Minun olisi tarkoitus vaihtaa blogin ulkkakin jossain välissä, tämä on ollut jo aika pitkään!

Nähdään taas!~ ♪

lauantai 21. heinäkuuta 2012

videoleikittelyä: [ the party must go on ] ja AMV-jutustelua

Voin sanoa että olen jonkin sorttinen AMV-harrastelija. Videota on tullut tehtyä vuodesta 2007 lähtien. Tein sinnikkäästi videoita vuoteen 2010 asti pelkän Movie Makerin voimin, kunnes vuonna 2011 siirryin ohjelmaan nimeltä PowerDirector. Kyllä, en siis käytä monien suosimaa Vegasta, lähinnä siksi, että koin sen hankalaksi ja raskaaksi käyttää, enkä yksinkertaisesti tarvitse niin paljon karkkioksennusefekejä kuin tuo ohjelma tarjoaa. Itse käyttämäni ohjelma on myös siitä hyvä, että sen nettisivuilta voi ilmaiseksi ladata tuhansia lisäefektejä ja muita juttuja, jos tulee tarve lisämausteille.

Itse en koe AMV:eissa päällimäiseksi asiaksi sitä, että se on ahdattu täyteen efektikikkailua. Lisäksi hyvin harva ihan oikeasti osaa käyttää niin suurta efektimäärää hyödyksi niin, että se tukee videota, varsinaisen animaatiomateriaalin hukkumatta niiden alle. AMV-kisoissa menestyneet kikkailuvideot, ainakin muualla kuin Suomessa ovat olleet oikeasti hienoa katseltavaa, mutta pieni kierros Youtuben puoleen todistaa, että hyvin harva kikkailu on oikeasti saatu tukemaan videota.

Itse käytän efektejä lähinnä tukemaan rytmitystä, tai muuten tekemään videosta sulavamman. Itselleni videosta tekee nautittavan se, että rytmitys toimii, ja tunnelma toimii. Kun vasta aloittelin editoijan uraani, saatoin aivan hyvin lätkäistä tutun aloittelijan yhdistelmän: "tässä nyt on tällanen biisi josta tykkäsin at the moment + animea jota satuin äkkiseltään koneelta löytämään". Ei minunkaan videoissani toki aina mitään tarinaa ole, eikä biisi välttämättä täysin videon aiheeseen liity, mutta tämä on toki plussaa. Jos kumminkin tunnelma on saatu kohdilleen, niin video on silti silmissäni nautittava.

Mutta koska tämä nyt kumminkin on Pokémon-blogi eikä AMV-blogi [sellainenkin on muuten olemassa, tsekatkaapa mainio AMV-Jukeboksi ] niin lopetan AMV-höpistelyni tähän ja siirryn sanoista tekoihin.



"the party must go on" on lyhyehkö lämmittely-AMV, jonka tein yksinkertaisesti siksi, etten ole vähään aikaan AMV:eita tehnyt ja minun oli pakko saada käyttää tätä loistavaa T.M.Revolutionin kappaletta jossakin videossa. En viitsinyt käyttää koko biisiä, joten päädyin myös niukkaan materiaalivalintaan. Käytin videossa yhteensä n. 6 minuuttia kestävää Pokémon BW2-pelien animaatiotrailereita. Tämäkin toi editoinnille omat haasteensa, silllä kohtausten toisto ei ole hyvä juttu videossa. Onnistuin kumminkin kasaamaan trailerista hiukan alle 2 minuuttisen tiivistelmän videon tarpeisiin.

Pyrin kiinnittämään erityistä huomiota rytmitykseen, oikeanlaisen tunnelman luontiin ja siihen, että leikkauksista huolimatta alkuperäisen videon tarina pysyisi jokseenkin järkevänoloisena.
Kokonaisuudessaan tämä video nieli minulta aikaa n. 10 tuntia, joka ei loppuen lopuksi edes ole kovinkaan paljon.
Video käyttää niukalti efektejä, lähinnä rytmityksen helpottamiseksi. Pääefekteinä toimivat häivytys ja ns. "glow". Mukana on lisäksi muutamia muita efektejä.

Olisi mahtavaa saada kommenttia videosta! Editoijana janoan eniten juuri kommenttia tekeleistäni. Kertokaa siis ihmeessä oma mielipiteenne, toimiko rytmitys, tunnelma, leikkaukset ja muu. Ja olisiko jotakin parannettavaa?

Jos haluatte kurkata muita videoitani [tunnukseni on poistettu useasti, joten kanavallani ei ole läheskään kaikkia videoitani] niin tässä kanavani.

Meni nyt hiukan ohi aiheen tämä postaus, anteeksi siitä~

Nähdään taas!







perjantai 29. kesäkuuta 2012

Ilmoitusasiaa BW2-fansubbauksiin liittyen




Tulin vain ilmoittelemaan, että BW2-jaksoille on nyt sisällysluettelossa ikioma osionsa. [Kiitos ideasta Ratiasulle!] Sieltä voi helposti tarkistaa, jos uusia jaksoja on tullut. Tavoitteemme on julkaista yksi jakso viikossa, siihen mennessä kunnes seuraava jakso on julkaistu Japanissa. [Pokémon tulee TV Tokyolla aina torstaisin kello 19] Sieltä voi myös ladata kaikki edelliset kyseisen kauden jaksot! Julkaisut sijoittuvat tyypillisesti perjantai ~ sunnuntai-akselille, joten silloin kannattaa käydä tarkkailemassa!

p.s: tämänkertaisen jakson käännökseen oli eksynyt muutama kirjoitusvirhe, pahoittelut niistä! ^__^; [käänsin jaksoa vähän kiireessä]

torstai 21. kesäkuuta 2012

Mainostusta: Pokémon BW2 fansubbausprojekti, ja BW2:sen uusimmat känteet muilta sivuilta

Käytän blogiani hyväkkäästi nyt mainostamiseen : D


Suomipika ja minä ylpeänä esitämme: Pokémon Best Wishes 2-fansubbausprojekti

POKÉMON BW 84~85
Tiukkaa taistelua Tachiwaki-salilla! VS. Homika! (osat 1 ja 2)

Olemme aloittaneet suomipikan kanssa fansubbausprojektin tämän kauden tiimoilta. Sisällytämme tähän kauteen kumminkin myös kaksi viimeistä Best Wishes-kauden jaksoa, joissa Ash ottelee Homikaa vastaan.

Muutama fakta käännöskäytännöistämme:

* Käytämme poikkeuksetta kaikista ihmisistä, pokémoneista ja paikoista niiden japaninkielisiä nimiä. Tähän ratkaisuun päädyttiin monesta syystä. Ensinäkin, englanniksi fanikääntävä PocketMonsters toimii samoin, lisäksi englanninkielisten ja japaninkielisten nimien käyttäminen sekaisin tuntuisi ainakin itsestäni hassulta. Ongelmia tulisi myös sitten, kun uusien hahmojen käännösnimet olisivat tiedossa, ja jos tämä hahmo palaisikin, hänen nimeään pitäisi muuttaa.
Lisäksi käännösnimien käyttäminen teksteissä on minusta aika vanhanaikaista.
Kyse ei ole siitä että kokisimme japaninkielisen nimitermistön jotenkin paremmaksi, enemmänkin käytännöstä. Tästä voi toki heittää kommenttia, että miten asia omasta mielestänne toimii : 3

* Muun termistön kanssa toimimme samoin kuin virallisessa dubbauskäännöksessä: hyökkäyksistä ja abilityistä käytetään niiden englanninkielisiä nimiä, tavarat muutamia lukuunottamatta käännetään suomeksi.

*
Pokémonien [ja ihmishahmojen] nimien romanisointi on usein mutkikasta siinä mielessä, että niitä voi kirjoittaa monella eri tavalla, mutta silti yhtä oikeaoppisesti. Meidän käännöksessä tämä toteutetaan enemmän suomenkielistä kuin englanninkielistä ääntämystä mukaillen [ja toisaalta myös enemmän japanin ääntämystä mukaillen. Tämähän on siinä mielessä helppoa kun japani vastaa ääntämykseltään suomea melko mutkattomasti]. Näin esimerkiksi Scolipede [Pendror], Koffing [Dogars], Meowth [Nyarth] ja Garbodor [Dustdas] ovat käännöksessämme muodossa Pendoraa, Dogasu, Nyaasu ja Dastodasu.Pitkän o-äänteen kirjoitamme useinmiten muotoon oo, mutta myös muoto ou on käytössä. Esimerkkinä Professori Oak [Professori Ookido] ja Unfezant [Kenhorou]
Jos käännöksestä on palautetta, kysyttävää tai ehdotuksia, voit vapaaasti kommentoida niistä minulle suoraan tänne blogiin ja välitän ne sitten eteenpäin suomipikalle :3
Ilmoitan tänne aina kun uusi jakso on työstetty valmiiksi!

Homika-jaksot tulivat tunnin mittaisena spesiaalina, jakson voi ladata yllä olevan Screenshot-kokoaman alta olevasta linkistä.

Toivottavasti tämä projekti kestää, käänsimme aiemmin suomipikan kanssa Pokémon BW-jaksot 1~13 suomeksi. Kommentit ja palaute ovat tervetulleita! ^__^


Sitten vielä yksi juttu.

Pokémon BW2-pelit ovat jo saapuneet joillekin japanilaisille pelaajille. Peleistä tihkuu uutta tietoa nettiin koko ajan. En kokenut tarpeelliseksi koota näitä tietoja tänne, sillä pyrin ainakin osittain välttymään spoilereilta. Uusia paljastuksia voi kumminkin seurata reaaliajassa

BulbaNews NOW'n Twitter-tilistä
Pokébeachilta

Tässä kaikki tältä erää! Toivottavasti subbausprojektimme saa suosiota! :3 Minusta käännöstyö on todella mukavaa~

Nähdään siis BW2:sen merkeissä~

torstai 17. toukokuuta 2012

Mitä uusi Pokémon BW2-anime tuo tullessaan?



Myös Pokémon BW2-animesta saatiin lisätietoja. Famitsu.com julkaisi synopsispätkän jatkosarjaan liittyen:

"Cynthian kanssa joukkio matkustaa "Eteläiseen Unovaan". Sieltä löytyy myös Unovan ulkopuolisia pokémoneja. He tapaavat Dawnin, ja Meloettakin liittyy porukan matkaseuraan. "World Tournament Junior Cupissa" voittajan on mahdollisuus haastaa hallitseva mestari Alder. Myös Caitlin osallistuu turnaukseen Cynthian ohella. Ash saa uuden kilpakumppanin, ja Giovanni johtaa Rakettiryhmää heidän suurimmassaan ilkityössään tähän mennessä!"

Pokémonit tanssivat uuden lopputeeman tahtiin!
Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa! Kenethän Ash saa uudeksi kilpakumppanikseen? Onko kellään arvauksia? Uusi animekausi starttaa 21.6! On hauskaa nähdä, että sarjassa nähdään myös vanhoja Sinnohin tuttuja, kuten Cynthia, Dawn ja ensikertaa animessa esiintyvä Caitlin!

Uusista peleistä tuttu Pokéwood ja uusi nuori salijohtaja Homika nähdään heti kauden ensimmäisessä jaksossa! Haastaakohan Ash tämän?

Animen viralliset nettisivut päivittyvät myös uuteen asuun tänään.







Viime jaksossa anime sai myös uuden lopputeeman, joka kantaa nimeä MiteMiteKotchiKotchi eli suomeksi "KatsoKatso☆Tänne päin" kappaleen esittää Momosuviisikko Momoiro Clover Z. Samainen kappale toimii myös 15.leffan Meloetta-lyhärin teemana. Pokémonit ovat tanssituulella!
Katso video tästä!

Videosta on myös Meloettan sooloversio, jossa se opettaa sinulle kappaleen tanssiaskeleet.
Katso video tästä!

Ohessa kappaleen sanoitus ja sen käännös:

Mite mite☆Kotchichi
Katso katsotänne päin
Kotchi mite hoshii mitetekuretara
Haluan sun katsovan jos säkin nyt katsot mua
Tokidoki happii!
niin saatan olla iloinen!
Mite mite☆mottoton

Katso katsolisää vaan
Motto mite hoshii mitetekuretara
Haluan sun vain katsovan jos mua katsot
Harihari kiriri!
Opettele lopputeeman askelsarja Meloettan kanssa!
Niin olen ihan tohkeissaan!


Pajama hayanugi shinkiroku

Pyjamat niin sukkelaan yltä että tulee uusi ennätys
Miruku nondara shiroghige
juo maitoa niin että kasvaa valkoparta
Suki na sensei no monomane
Matki lempiopeasi
Moderu aruki de kodorimasho
Tepsutellaan kuin malli

Bataashi bataashi ikitsuki
Loiskis loiskis, olet ihan väsyksissä
Natsu no oshiri wa masshiro
Kesäpakarat on vitivalkoiset

Sofutokuriimu de seikarannaa
Momoiro Clover Z ja Pikachu!
Ole jätskisoihdunkantaja



Mite mite mottoton☆motto mite hoshii
Katso katsolisää vaan, yhä mua vain katsothan
Mitetekuretara ureshii na!
Sun katseesi mut iloiseksi saa!
Ano mabushii ohisama ni mimamorarete
Häikäisevä aurinko katselee meitä
Kyoo mo tanoshikatta ne
Eikös tänään ollutkin hauskaa?

Ano yasashii moeru yoo na yuuyake wa
Suloisa lähes sokaiseva aurinko
Owari ja nakute ashita no yokokuhen sa

ei ole loppu vaan vain väläys huomisesta
Kirakira☆kirarin yozora no hoshi yo
Tuikin tuikin☆tuikkii tähti yötaivaalla
Kirari nagarero negai o nosete!

Tuikkiva tippuvainen, toivo alla tähtösen!

Lähteet: Bulbagarden [käännösapua], Pokébeach, pokémon.co.jp, Youtube

keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Pokémon BW2: Teaseranime [EDIT 17/05]


Myöhemmin tänään [ja oikeastaan virallisesti vasta huomenissa] julkaistiin myös Pokémon BW2-peliä promoava traileri. Ennen kuin kukaan ehtii toisin luulla kyse on vain mainoksesta. Nykyaikana on melko tavallista promota pelejä pienellä animepätkällä, vaikka kokonaista sarjaa ei tulisikaan. On kyllä pakko myöntää, että todella hienoa jälkeä, oli hauskaa nähdä kohtauksia tulevasta pelistä näinkin laadukkaalla animaatiolla! [Ja N on aina plussaa <3] Elesan uusi tyyli oli minusta todella lupaavan oloinen! [Aluksi muuten luulin että Elesa strippaa itsensä ihan paljaaksi, kun repäisi niin uhittelevasti tuon turkiksen päältään :,D] On melkein sääli, ettei peleissä tulla näkemään tällaisia cutscenejä.  Ohessa muutama itse ottamani screenshot ja dialogikäännös [vain summittainen ja melko vapaamuotoinen sellainen]:




N: "Millaisen tien sinä ja pokémonisi valitsette?

Rival: "Selvä, mennään hakemaan pokémonimme!"

Poikahahmo: "Nnm!"

Poikahahmo: "Sinä olet...?"

Bianca: "Kuinka hauskaa nähdä teidät!
Tsadaam~~ Tässä ovat tulevat kumppaninne!~



Professori Akuroma: "He olivat äsken täällä. 
Se mitä Team Plasma edustaa...vapauttaakseen pokémonit ihmisten huomasta. Minä...en nää siinä potentiaalia."


Elesa: "Toivotan sinut tervetulleeksi tälle estradille!~ Sinä vaiko minä..kumman pokémon mahtaa loistaa parrasvaloissa kirkkaammin? Otetaan siitä selvää tässä ja nyt!"


Nainen Team Plasmasta: "Onitteluni pääsystänne tänne asti. Mutta pian teidän on aika luovuttaa...sillä meitä on teihin verrattuna huomattavasti enemmän!"


Rival: "Alan..pikkuhiljaa ärsyyntyä tähän!"

Cheren: "Kaikkea kanssa..turhaa ranttausta...he uhoavat vain lukumääräänsä nojaten.."

Rival: "Tämä hoidetaan alta aikayksikön, jos yhdistämme voimamme."


Poikahahmo: "Aahm!"

Nainen Team Plasmasta: "Seviper, Bite!"

Poikahahmo:
"Arcanine, käytä sinäkin Biteä!

Rival:
"Samurott, Ice Beam!"

Poikahahmo:
"Odota!"

Poikahahmo:
"Lucario, Aura Sphere!"

Shdow Triad:
"Tulemme onnistumaan tehtävässämme, kuka tahansa meitä sitten vastustaakin!"

Poikahahmo: "Nngh..!!

Katso video tästä!

Tämä oli joka tapauksessa todella freesi tapa mainostaa pokémonia, ja jälleen kerran, kuten 5.generaation kohdalla on varsinkin näiden uutukaisten pelien kohdalla huomattu, emme voi enää olettaa peleistä saati mainoskampanjoista sitä mitä ennen - Game Freak haluaa todella yllättää fanit tämän generaation aikana, ja siinä se on minusta jo aika hyvin onnistunutkin!

Mitä itse piditte trailerista? Pitäisikö Game Freakin tulevaisuudessa mainostaa pokémonia tällaisten pienten animemaistiaisten muodossa? Olisiko tästä ollut sinusta ainesta ihan sarjaksi asti? Lähettäkää kommentteja! Huomenna, kun on videoklipin virallinen julkaisee, selviää myös, onko tämän teaserin tiimoilta vielä suunniteltu jotain suurempaakin!  Se tosin näyttää näillä näkymin melko epätodennäköiseltä, kun BW2:sesta on jo julkaistu vanhan tutun animen puolelle jatko-osa.

Yhdessä asiassa tämä traileri teki kumminkin tehtävänsä: se sai minut odottamaan entistä innokkaammin näitä pelejä, ja antoi lisäksi ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä hahmoja liikkeessä, joita ei näillä näkymin koskaan tulla näkemään varsinaisen animen puolella.

Myös varsinaisesta Pokémon BW2-animesta julkaistiin lisätietoja. Laitan siitä erillisen postauksen myöhemmin.

Nähdään!~

Lähteet: Pokébeach, All About Pokémon Figure, Pokémon.co jp Youtube-kanava, screenshotit ja käännös ovat omiani.

maanantai 27. helmikuuta 2012

16 vuotta Pokémonia



Minun on pitänyt kirjoitella jo aikapäiviä sitten, mutta nyt minulle tuli muutoinkin aivan erityinen syy kirjoitella.

Juuri tänä kyseisenä päivänä, 27.2.2012 Pokémon täyttää 16 vuotta.

On vaikeaa uskoa, että tänä päivänä tasan 16 vuotta sitten, lapset Japanissa löysivät pelikauppojen hyllyiltä ensi kertaa Pokémonin. Tai Pocket Monstersin, kuten sitä siellä päin kutsutaan. Jos olisin syntynyt Japanissa, olisin elänyt lähes koko elämäni sarjan parissa. Kolmen vuoden erotuksellakin se tuntuu lähes samalta. Mitä yhtä siistiä edes oli ennen taskuhirviöitä?

Tässä bloggauksessa käyn lyhyesti läpi Pokémonin alkuvaiheiden historiaa ja käännekohtia niin Japanin, USA:n kuin Suomenkin suunnalta, sekä teen pienen kurkkauksen tulevaan.

Siis, poképallo matkaan!

Alussa oli unelma, ötököitä...ja muuan Satoshi Tajiri
Tajirihan se siinä.

Eräässä Tokion lähiössä asuva nuori poika, nimeltään Satoshi Tajiri, rakasti ulkona leikkimistä ja tutkiskelua. Mutta kaikkein eniten hän rakasti hyönteisten keräilyä. [pikkuinen omaelämänkerta: olen itsekin nappaillut hyönteisiä pienenä onnesta soikeana purkkeihin, vaikka pelkään moisia nykyään kuollakseni]  Hän keksi jatkuvasti uusia tapoja napata mitä erilaisimpia purkkiin sopivia otuksia ja saikin innokkuudestaan johtuen lempinimen "Tohtori Ötökkä".

Ajat olivat kumminkin muuttuvaiset, ja 70-luvun lopulle tultaessa Tajirin luonnonläheiset leikkipaikat oli rakennettu täyteen rakennuksia - ostoskeskuksia, liikehuoneistoja, asuntoja... tuolloin teiniksi varttunut poika alkoi kiinnostumaan videopeleistä.

Ammattikouluun päästyään nuorukainen oli aivan hulluna Arcade-peleihin, eikä koulu liiemmin kiinnostanut. Tämä toki harmitti vanhempia, mutta kyllä hän silti valmistui. Isä olisi toivonut pojastaan sähkömiestä, mutta toisin kävi.

Vuonna 1981, Tajiri voitti
[ironisesti kyllä] Segan järjestämän design kisan, ja päätyi yhtiölle töihin. Vain vuotta myöhemmin perustettiin lehti joka kantoi nimeä Game Freak. Tässä vaiheessa Ken Sugimori, joka myöhemmin tultiin tuntemaan yhtenä pokémonien designien pääsuunittelijana, oli jo mukana puuhissa. Lehden takana kirjoitelleet pelihullut eivät jääneet yksin projektinsa kanssa, sekun sai kohtalaisen lukijakunnan.

Mitä enemmän Tajiri oppi peleistä, sen enemmän hän halusi peliohjaimen takaa itse niitä tekemään. Hän koki että nykyiset pelimarkkinat ansaitsivat jotain parempaa. Hän ryhtyi toimeen purkamalla itse Nintendo Entertainment Systemin, jotta saisi selville sen toimintaperiaatteet.

1987 hän päätti testata taitojaan ja julkaisi ensimmäisen oman pelinsä nimeltään Quinty. 2 vuotta myöhemmin hän perusti peliyhtiö Game Freakin, ja porukka alkoi suunnittelemaan pelejä niin Nintendolle kuin Segallekin mm. Yoshi, Mario & Wario sekä Pulseman.

Vielä niistä ötököistä...

90-luvun alussa Tajiri sattui näkemään kahden lapsen pelaavan Game Boylla kera linkkikaapelin. Yhtäkkiä hän muisti lapsuutensa lempiharrastuksen: ötököiden keräilyn. Hän kuvitteli, kuinka ne mönkisivät linkkikaapelin avulla toiseen pelikonsoliin. Siitä alkoi syntymään pokémonin - betavaiheessa vielä nimellä Capsule Monsters - idea. Tajiri halusi antaa palan lapsuutensa leikkejä nykypäivän lapsille.

Tajiri myi ideansa tuolloin vararikon partaalla olleelle Nintendolle. Pokémon oli viimeinen oljenkorsi. Tajiri sai lopulta alkaa työstämään peli-ideaansa Game Boylle kollegoidensa kanssa, ja kuuden vuoden uurastuksen jälkeen syntyivät pelipari Pocket Monsters Green ja Pocket Monsters Red. Kukaan ei uskonut taskuhirviöiden menestykseen, sillä niin pelit kuin konsoli olivat ajastaan jäjessä. Pokémonista tuli kumminkin yllätyshitti - eikä pelkästään Japanissa.

 Pokémon - Getto Daze!

Pokémon-huuma valtasi Japanin. Pelejä seurasi lokakuussa 1996 keräilykorttipeli, josta tuli hyvin suosittu. Marraskuussa 1996 Pokémon sai ensimmäisen oman mangasarjansa Pokémon - Pocket Monsters, sketsimanga jonka pääosassa on vallan erikoinen Clefairy, ja tätä jatketta seurasi luonnollisesti animesarjan alkaminen 7.huhtikuuta 1997. Pelien suosiosta johtuen julkaistiin hiottu versio ensimmäisestä kahdesta peliparista, Pocket Monsters Blue joka sekin menestyi kiitettävästi. CoroCoro-lehti järjesti lukijoilleen mysteerisen Mew'n latausmahdollisuuden 20 onnekkaalle, ja kisaan osallistui 78 000 henkilöä.

Huhtikuussa 1998 ensimmäinen Pokémon Center-myymälä aloitti toimintansa Tokiossa. Samoihin aikoihin perustettiin myös Pokémon Company.

Taskuhirviöt alkoivat näyttää niin lupaavalta yritykseltä, että sitä ei voinut enää jättää pelkästään Japanin huvitukseksi - oli lähestyttävä länsimaita. Ja niin Pikachu ja kumppanit saapuivat rapakon taakse.

Gotta Catch 'em all!

Pokémonia ei otettu aluksi avosylin vastaan Amerikan mantereella. Lokalisaatiotiimi ehdotti alunperin, että hirviöiden ilmettä muutettaisiin länsimaisia markkinoita varten karskimmiksi, sillä pelättiin, että söpöt ölliäiset eivät purisi yleisöön. Ehdotuksesta kieltäydyttiin, mutta monstereiden nimet, sekä hahmojen nimet muutettiin natiiveille helpommin muistettavaksi, osittain myös siksi, että tuotteen mahdollinen "liika japanilaisuus" ei karkottaisi uutta ostajakuntaa. Näin esimerkiksi Fushigidane muuttui Bulbasauriksi ja animen Satoshi tunnettiin suurimmissa osissa länsimaista Ashina. Huomattava osa nimistä lokalisoitiin uusiksi myös Saksaan, Ranskaan ja Koreaan. Bulbasaur on saksaksi Bisasam, ranskaksi Bulbizarre ja koreaksi Isanghaessi.


Pokémon osoittautui jättimenestykseksi luuloista huolimatta myös Amerikassa. Ja kun Amerikka saadaan valloitettua, saadaan mikä tahansa muukin maa valloitettua. Pokémonille oli aika napata uusia faneja Euroopasta - Suomi mukaan lukien.

Kaikki kerätään!
Lokakuun 21. 1999. Tulloin Suomessa ilmestyivät Pokémon Red ja Blue. Todellisen pokéhuuman käynnisti täällä kumminkin 11.11.1999 alkanut animeversio, kuten monissa muissakin länsimaissa. Pokémonista tuli välittömästi hitti - täällä näkivät päivänvalon Amerikan tapaan lukuisat oheistuotteet sekä keräilykorttipeli. Ensimmäiset kolme pokéleffaa näkivät täällä päivänvalon teattereissa asti, ja kaikki missä lukikin Pokémon, myi varmasti. Jos olit tuohon aikaan vähintäänkin sen ikäinen, että tajusit maailman menoa, oli lähes mahdotonta että et olisi kuullut sarjasta - tai tiennyt ainakin yhtä henkilöä, joka siitä piti. Hyvin mahdollisesti se saatoit olla sinä itse.

Pikachu oli söpöillä kasvoillaan valloittanut poképallon kokoisen pallon sijasta koko maapallon. Ei ollut siis mikään yllätys, että Pokémonille saatiin jatkoa. Kun poké oli ensi kertaa vasta valloittamassa Suomea, näki Japanissa jo päivänvalon täysin uusi generaatio monstereita Pocket Monsters Goldin ja Silverin muodossa. Pokémon ei siis todellakaan olisi jäämässä miksikään yhden hitin ihmeeksi. Eikä jäänytkään.

Superhuuman jälkeen

Usein sanotaan, että pokémon-huuma päättyi vuoden 2003 tienoilla, kun 3.generaation Ruby ja Sapphire julkaistiin. Tämä johtuu osittain siitä, että osa sarjaa fanittaneista jättivät sarjan näihin aikoihin ja siirtyivät pokémonin inspiroimana harrastamaan muuta animea ja mangaa/ ja/tai japanilaista kulttuuria. Vaihtoehtoisesti saattoi käydä myös niin, että rakkaus pokémoniin säilyi, mutta sen rinnalle tuli myös kaikkea muuta japanilaista animaatiota. Kuten allekirjoittaneella.

Ja kun ei ole enää fanipiireissä aktiivisesti mukana, totta kai näyttää siltä, että sarja ei ole enää voimissaan. Todellisuudessahan joka ikinen pääsarjan peli on debutoinut vähintäänkin TOP10:ssä, ja myös pysynyt siellä [useinmiten korkeimmilla sijoilla] hyvin pitkään ja rikkonut ennätyksiä. Ei pelkästään Japanissa, vaan kaikkialla. Pokémon on yhä edelleen maailman toiseksi myydyin pelisarja Marion jälkeen. Anime on yhä käynnissä monissa maissa, myös Suomessa. Oheistuotteita ei välttämättä enää löydä niin paljon ainakaan Suomessa, mutta esim. coneissa pokémon on myyntipöydissä vallan hyvin edustettuna, mm. pehmolelujen ja figuurien muodossa.

Pokémonin fanikunta on myös siirtynyt hyvin paljon nettiin, ja täten poképiirikin pyörii hyvin paljon omissa ympyröissään. Vaikka yksi foorumi ei todellakaan kerro koko fandomin tilasta juuri mitään, niin tässä ihan hauska pikkuseikka - Bulbagardenin, Bulbapedian foorumin käyttäjien ikäkyselyssä on huomattavan suuri osa syntynyt aikavälillä 1990~95. Vastaajista suurin osa on syntynyt vuonna -93 tai -94. Voidaan siis sanoa, että vaikka pokémon mielletään usein lastensarjaksi, on pokémonilla myös huomattava fanijoukko, joka on ollut mukana alusta asti - eivätkä he ole enää pikkulapsia.

Kurkistus tulevaan
Kaksi päivää sitten saatiin vihiä pokémonin tulevaisuuden askelmista. Ja sieltä tulikin aika yllätys. Perinteisen kolmannen version tilalle tuleekin nyt kaksi peliä, jotka kulkevat nimillä Pokémon Black 2 ja Pokémon White 2. Poikkeustapauksen pokéjatkumoon näistä tekee myös se, että niiden kantta ei korista ihan normaali Kyurem, vaan se on fuusioitunut versiosta riippuen joko Reshiramin tai Zekromin kanssa. Juuri muuta peleistä ei tältä erää tiedetä, paitsi että ne tullaan julkaisemaan Japanissa kesäkuussa 2012 ja muualla maailmassa syksyllä 2012. Pokémon menee siis hieman uusille urille tulevana kesänä. Itse odottelen tätä uudistusta innolla.

Bloggaukseni lopuksi haluaisin esittää kiitokseni Game Freakille sekä erityiskiitoksen Junichi Masudalle.



~TO GAME FREAK~
I would like to thank you all from the bottom of my heart.
You are the ones, who got me into your wonderful culture.
You got me into gaming as well.
I really do not remember my childhood before Pokémon (haha)
Maybe that is because I have been a fan since I was six years old. Now I am eighteen.
Or maybe that just shows how important part these monsters have been and are still for me.

I cannot even imagine what there would be if there was no Pokémon.
Please do know, that I am not going to stop supporting you.

I would also like to indicate one special thank you to Junichi Masuda.
Thank you for being the best composer I have ever known.
I would like to tell you, that I do not tone the volume down when I am playing Pokémon. Never.
Your music is just too awesome for that.
Thank you for being so active in Twitter.
I hope we can maintain to be "Twitter buddies" in the future too! ; 3
Thank you for helping with my Japanese, and being so supportive towards me and other fans!
I would have never imagined, that I could have so many chances to talk with you.
We reach 151 tweets soon! So we have almost completed the first Pokédex! (laughs)
I hope you will visit Finland some day.
Thank you for everything, you are the best.

Like the song
"ひゃくごじゅういち" once said:

ろっぴゃくよんじゅはちのヨロコビ
ろっぴゃくよんじゅはちのユメ
ろっぴゃくよんじゅはちのオモイデ
めざして~がんばろう!
Thank you for making more than 151 joys, dreams and memories!
I give my ベストウイッシュ to you, GAME FREAK!
ほんとにありがとうございます!
2012/02/27
イブチャン

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Kappaleita jotka voisivat sopia Pokémoniin


Välillä kun olen kuunnellut jotakin kipaleen pätkää toisesta animesta, tai en välttämättä edes animesta ollenkaan, vaan ylipäätään, olkoon se sitten instrumentaali tai ihan sanoitutettukin, niin mieleeni iskee pakosti joskus seuraavanlainen ajatus: Tämä biisi voisi toimia Pokémonissa.
Ajattelin nyt siis esitellä teille muutamia biisejä animesta tai ihan muualta, jotka voisivat Taskuhirviöihin mielestäni sopia [sekä peliin että animeen]
Ja vielä pieni pyyntö ennen kuin tulee sellaisia "menit pilaamaan rakkaan sarjani, kun yhdistit sen jonkun Pokémonin kanssa". Pitäkää toki mielessä, että tämä on vain ajatuksella leikittelyä, mitään näistä biiseistä ei tulla oikeasti koskaan näkemään Pokémonissa ; D
Pieni huomatus vielä: BGM:iä on naurettavan vähän verrattuna vokaalikipaleisiin, sillä yksinkertaisesti minulla ei ole koneella läheskään niin paljon instrumentaaleja kuin laulettuja biisejä. [Olen laiska niin en jaksa alkaa etsiä Tubestakaan umpimähkään~]

Instrumentaalit

Venari strigas
Originaalisarja: Puella Magi Madoka Magica [anime]
Säveltäjä:
Yuki Kajiura
Peliin vai animeen: peliin/animeen orkesteriversiona

Sopisi: Vs. N [Final Battle *klik*], mahdollisen pahistiimin johtajan teema


Listataanpa ensin jokunen samankaltaisuus. Tämä kappale sopisi loistavasti nimenomaan N:än teemaksi, sillä kun vertailee jonkin aikaa kappaleiden rytmiä, ne ovat jopa melko samankaltaiset. Joskin N:än teema on nopeampi. Molemmista kappaleista löytyy ns. "kohtalon kuoro" taustalta, hyvin samankuuloinen "tu-tu-tuhd" rytmi löytyy myös molemmista kapppaleista. Myös kellon tikitystä jäljittelevä ääni yhdistää. Lopuksi mainittakoon kappaleiden viipyilevä tunnelma ihan alussa, orkesteria kuullaan kokonaisuudessaan vasta keskikohdassa.
Miksi tämä sitten sopisi N:älle? Sekä alkuperäisestä että Venari Strigasista löytyy synkkyyttä ja uhmakkuutta, tietynlaista "maailmanlopun tunnelmaa". [ja osalle Madokan faneista kyseisen biisin esiintyminen kera Charlotte feat. Mami saattoikin olla pieni maailmanloppu, köh köh] N:än kohtalon traagisuus tunnetaan, ja siksi tämä kappale voisi hyvin jopa korvata sen ihan oikean N:än teeman. Vaihtoehtoisesti tämä voisi miltei toimia orkesteriversiona animessa alkuperäisestä kappaleesta, jos N siis tulee koskaan esiintymään.
Evil Serge
Originaalisarja: Ginga Densetsu WEED
Säveltäjä:
Y2DOGS
Peliin vai animeen: molempiin
Sopisi: Pahisryhmän tukikohdan teema, Rakettiryhmän "hiippailuteema" [animessa]

Tässä on kanssa yhtäläisyyksiä Pokémonissa kuultuihin instrumentaalikappaleisiin. Itse asiassa, tässä kappaleessa tuntuisi olevan kaikuja Rakettiryhmän teemasta animessa
[eipä sillä, muutenkin Weedin OST kuulostaa välillä jopa hävyttömän tutulta, kun vertaa sitä useampaan kuin yhteen sarjaan ja niiden kappaleisiin..] Kun tässä on sellainen "hiiviskelytunnelma" mutta ei kumminkaan mikään kuolemanvakava kipale. Ihan hauska instrupätkä.

Ja siinä ne instrumentaalit sitten olivatkin, haha. Toivottavasti tämä ei aiheuta lukijoille mielipahaa.
Siirtykämme siis laulettuihin kappaleisiin.
Kaikki vokaalikappaleet on ajateltu Opening-tai Ending-teemoiksi Pokémon-animeen.

Vokaalikappaleet

Fight Together
Originaalisarja: One Piece [OP14]
Esittäjä: Namie Amuro [singleltä NAKED/Fight Together/Tempest]
OP/ED: OP
Lyriikat: *klik*

Anteeksi nyt kaikki One Piece-fanit, mutta minusta tämä sopisi sekä tunnelmaltaan että sanoiltaan huomattavasti enemmän Pokémoniin [Joskaan en kiellä sitä, että se olisi ihan kelvoton OP:siin]. Siinä puhutaan taisteluista, toivosta, siitä kuinka kolhuista huolimatta pidetään yhtä, ja vaikka vanha porukka eroaakin, niin se ei tarkoita lopullista eroa ja tsempataan loppuun asti. Ihan Ashin luonteelle ominaista meininkiä siis. Jotenkin tämä sävelkin on sellainen, että sen voisi helposti kuvitella Pokéen. [Tässä välissä voisin huomauttaa, että Pokémon on nykyanimen saralla enää yksi niistä harvoista sarjoista, mihin sävelletään kaikki teemalaulut itse ilmaan minkäänlaisia "julkkisten promovoimia". Tarkoitan tällä siis sitä, että muutoin kun elokuvissa, Pokémonissa ei koskaan nähdä laulamassa ketään kuuluisia laulajia, useinmiten teemat lauletaan omalla seiyuu-porukalla tai hommaan palkitaan ulkopuolinen seyuu, joka osaa myös laulaa. Huomattavan osan kappaleista on tähän mennessä laulanut Rica Matsumoto, Ashin oma seiyuu.] Todella kiva biisi, olen kuunnellut tätä ahkeraan. Vielä joku päivä demostroin teille tämän sopivuutta Moniin tekemällä kappaleesta AMV:n~

ガンバレッツゴー! - Ganbaretsugo!
Esittäjä: Hey! Say! 7/Hey! Say! JUMP [albumilta JUMP No. 1]
OP/ED: OP
Lyriikat: *kliks*

Tiedättekös, tämä on yksi niistä biiseistä, joista tulen ikuisesti olemaan katkera siitä seikasta, että sitä ei tulla koskaan kuulemaan Pokémonissa. Lukekaapa sanoituksia. Tämä on kuin tehty sarjaan. Jokaikinen sana sopii kuin nakutettu Pokémaailmaan. Biisi on mukavan iloinen ja reipas, niin kuin oikeatkin teemat tuppaavat aina olemaan. Voi Heijaaseijaat [oma lempinimi yhtyeelle], miksi ette tehneet diiliä biisistä Pokéen? Pitänee kai itse väsätä tähänkin AMV... [ja ennen kuin kellekään tulee muutoin mitään mielenkiintoisia mielleyhtymiä sanoituksesta, niin voinen kertoa että tämä on alun perin tehty "kannustusbiisiksi" Japanin lentopallojoukkueelle.]
GET!!
Esittäjä: Hey! Say! 7/JUMP [Singleltä Magic Power]
OP/ED: OP
Lyriikat: *kliks*

GET!! jo itse sanana sopii Pokémoniin loistavasti. Siinä missä suomalaisittain Ash huutaa jotakuinkin "Nappasin/sain -pokémonin nimi tähän-" niin japanilaisittain hän on alusta alkaen huutanut "-pokémonin nimi tähän- getto daze!". "Getto daze" on muutoinkin japaninkielinen vastine alkuaikojen monsterista tuttuun "kaikki kerätään!" lausahdukseen [englanniksi "Gotta Catch 'em all!]. Tässä on siis jo yksi syy kappaleen valintaan.
Sanatkin jatkavat ihan kivan pokémaisella linjalla, niitä en kumminkaan analysoi sen enempää, voitte ne itse lukea ja tehdä omia päätelmiä. Kappaleessa on kiva ja nopeatempoinen rytmi, jolla saisi varmasti hienoja shotteja OP:siin esim. Ashin Pokémoneista. Ainahan voi haaveilla...

DASH!!
Esittäjä: Hey! Say! JUMP! [Albumilta JUMP No. 1]
OP/ED: ED
Lyriikat: *kliks*

Ha, kylläpä Heijaaseijaalta löytyy paljon Pokémoniin sopivia biisejä : D Tätä ajattelisin itse ED-teemaksi. Sopii jälleen hauskasti Ashin ajatusmaailmaan, ja mukavan rock sekä energinen. Pokémonissa tuntuu tosiaan olevan sellainen ainainen "Älä koskaan luovuta vaikka häviäisitkin" sanoma.

ビートライン - Beat Line
Esittäjä: Hey! Say! JUMP [Singleltä Magic Power]
OP/ED: OP
Lyriikat: *kliks*
Kieltämättä tämä olisi osittain sanoituksiltaan hieman synkempää matskua Pokémoniin, mutta biisin semiduurivoittoisuus kompensoi sitä. Muutoin tämä sopisi sarjaan ihan hyvin. [vaikka liigataistojen tienoille] Jälleenkerran periksiantamattomuus on päivän sana.

HORIZON [Huom. live-versio]
Esittäjä: AAA [Albumilta depArture]
OP/ED: ED
Lyriikat: *kliks*
Tämä voisi hyvin sopia jonkin saagan loppupuolille, kerran kun siinä puhutaan hyvästeistä. Tämä voisi tietysti olla myös sellainen Pokémonin historiaa ED:issä kokoava, eli animaatiossa voitaisiin esim. näyttää sarjasta jo poistuneita hahmoja ja pokémoneja. Lyriikoissa kumminkin muistutetaan että vaikka uusi paikka odottaakin [sopii hyvin myös ajatukseen uudelle alueelle lähtemisestä], niin ystävyys ei lopu. Jälleen kerran sanoma joka sopii sarjan maailmaan.

Siinä nyt jonkinlainen maistiainen mietteistäni :3 Jos tykkäsitte näistä, niin voin joskus tehdä jatkoakin. Kommentoikaa mitä mieltä itse olette kappaleiden sopivuudesta!

P.s: Olen perustanut myös toisen blogin [*klik*] se keskittyy yleisesti japanilaiseen popkulttuuriin. Blogissa ei ole kauheasti vielä mitään, sillä odotan sen pääsyä ani.mun listoille. Käykää kurkkaamassa kummiskin!~
Ja sitten vielä huomautuksena, en mainitse ikinä erikseen bloggausteni yhteydessä, olenko päivittänyt JW:n muita osioita. Aina kun siis käy täällä, kannattaa tarkistaa asia! ;3

perjantai 5. elokuuta 2011

Pokémon fan e no michi ~ Miten minusta tuli pokémonfani

Menneisyys
13. marraskuuta, vuonna 1999. Pieni 6-vuotias tyttö istuu olohuoneen television ääressä katsoen tapansa mukaan aamun lastenohjelmia. Mutta nyt sieltä tulee jotain muuta. Siinä on hassun näköinen poika. Ei, kaikki ne on hassun näköisiä. Esimerkiksi sellainen oranssitukkainen tyttö joka huutaa koko ajan. Siinä on joku keltainen otus ja se on kipeä. Pojan ja keltaisen kimppuun hyökkää roistoja. Ne heittävät pallot ikkunan läpi ja niistä tulee lisää outoja otuksia. Keltainen hyökkää niiden kimppuun. KABOOM! Koko sairaala räjähtää. Poliisi ja sairaanhoitaja ovat ihmeissään. He eivät ole kumminkaan vihaisia. Poika, keltainen ja oranssitukkainen tyttö lähtevät sairaalalta metsään. Siellä on taas otus. Pieni ötökkä. Poika heittää pallon.
Saako se sen kiinni?
Jakso loppuu tähän.
Ohjelman nimi on Pokémon. Keltaisen nimi on Pikachu. Poika on Ash ja oranssitukkainen on Misty. Roistot ovat Rakettiryhmäläisiä. Niillä on puhuva Pokémon, Meowth. Ja se ötökkä on Caterpie.
Nykyään minulla ei oikeastaan ole kovin tarkkoja muistoja tuon jakson katsomisesta. En ole myöskään aivan varma siitä, mitä ajattelin kun näin Pokémonin ensi kertaa. Olin silti hyvin mielissäni. Vaikka olen aina pitänyt Disneystä, Pokémon oli jotain erilaista. Siinä oli paljon enemmän toimintaa. Ja pokémonit olivat söpöjä. Varsinkin Pikachu. Pienenä, varhaislapsuuteni amerikkalaispiirrettyjen kanssa viettäneenä, ajattelin ensin että Pokémonkin oli jonkin sortin amerikkalainen piirretty. Vasta useita vuosia myöhemmin sain tietää, että se oli Japanista. Pokémon oli ensikosketukseni niin animeen kuin Japaniin ylipäänsäkin.

Hullaannuin Pokémonista. Ostin isosiskoni kanssa TCG-kortteja, tarroja, anime-kortteja, karkkia, figuureita, pehmoleluja...oikeastaan kaikkea mahdollista Pokémoniin liittyvää. Pääasia oli, että se oli pokémonia.
Katsoin joka lauantaiaamu jaksoja televisiosta. Leikin pokémonleikkejä, ja haaveilin että jonakin päivänä saisin Gameboyn ja siihen Pokémon Yellowin tai Goldin. Haaveni toteutui paljon myöhemmin, kun sain 10-vuotiaana Gameboy Advancen ja Pokémon Sapphiren.

Voisi melkeinpä sanoa, että siitä hetkestä, kun sain Sapphiren alkoi jonkinlainen uusi kausi faniudessani. Katsoin yhä animea ja ostin oheistuotteita. Mutta nyt siihen oli tullut lisänä pelit.
Sapphire oli ehkä parasta mitä saatoin kuvitella. Olen vieläkin ihmeissäni siitä, miten en lainkaan ihmetellyt, missä kaikki vanhat tutut pokémonit olivat, mutta ei se minua sitten näköjään sen pahemmin häirinnyt. Vielä tuolloin englanninkielen taitoni olivat varsin alkutekijöissään, mutta sehän teki kokemuksesta vain jännittävämmän. Tunsin itseni vallan viisaaksi, kun löysin vedenalta Sealed Chamberin ja tajusin ihan itse, että seinässä oli braille-kirjoitusta. Tajusin viestin kyllä "hieman" väärin, mutta voikun olin jännittynyt ja onnellinen!

Sapphiren perään ostin Fireredin [joka ilmestyi 1.10.2004, tasan 11-vuotissyntymäpäivänäni, se oli siistiä.] josta niin ikään pidin kovasti, vaikka se ei silloinkaan kuulunut suosikkipeleihini. Kaipa remaket loppuen lopuksi iskevät koviten juuri niihin jotka ovat myös pelanneet niiden alkuperäistä versioita? Ru/Sa-pelien remakeja odotellessa...
Tulipunaversiota seurasi tietysti Emerald ja vaikka pokémonien animoinnit näyttivät kivoilta ja tarina oli mielenkiintoisempi, minusta tuntui että kokonaisuutena se jätti minut hieman kylmäksi. Ei sekään huono peli ollut, mutta jos minun pitäisi valita omasta kokoelmastani huonoin pääsarjan peli, se olisi juuri Emerald.

Sitten olikin vuosi 2006, ja uudesta pokémongeneraatiosta alettiin supatella sivustoilla ja foorumeilla. Tämä oli ensimmäinen generaatio, jossa olin ns. "hypetysvaiheessa" aktiivisena, siis seurasin julkaisu-uutisia aktiivisena, ja otin osaa keskusteluihin.
Sinä päivänä, kun sain Diamondin käteeni, minusta tuntui, että mitään tuon parempaa peliä ei voisi koskaan olla olemassa. Muistan kuinka kiljaisin vanhemmilleni innoissani [siitä huolimatta että he vähää välittävät pokémonista] että "Tää on ihan mahtavaa!", siitä huolimatta, että olin päässyt vasta pelin alkumetreille.    
Diamond oli loistava peli, mutta se kalpeni Platinumin rinnalla. Platinum on yhä toisella sijalla suosikkipoképeleissäni. Tarina oli hiottu paljon mielenkiintoisemmaksi, Battle Frontier oli paljon mukavampi kuin Emeraldissa [joka tosin osittain johtuu siitä, että minä jopa voitin siellä, hurraa!] ja minulla oli ja on edelleen ihana tiimi tuossa pelissä. Plati on ehdottomasti paras 4.sukupolven peli, ainakin omasta mielestäni.
4.sukupolvi toi minulle myös ensikertaa mahdollisuuden vaihtaa Pokémoneja toisten kanssa. Se oli todella upea tunne, kun näki ruudulla ensi kertaa, kuinka oma monsteri suhalsi ties minnepäin maailmaa!

Vuosi 2010 oli jälleen ilon vuosi niille katkeransuolaisille faneille, jotka eivät voi vaan kestää sitä seikkaa, että pokémoneja on nykyään enemmän kuin 251. Ilmestyivät sielukkaasti nimetyt, Pokémon HeartGold ja SoulSilver. Uskokaa tai älkää, mutta minulla on Sydänkultani vieläkin kesken. Kyse ei ole siitä, että minusta HG olisi jotenkin huono peli. Olen vain jumissa. En nimittäin voita Lancea millään ilveellä. Älkää huoliko, teen asialle vielä jotain...kun tulee sellainen fiilis.
HeartGold on [ainakin itseni kohdalla] pienistä esteistään huolimatta oikein nautittava peli. Ei tosin edelleenkään suosikkini. Arvatkaapa miksi? No, pyörittelette luultavasti silmiänne nyt, mutta mielestäni HG:ssä on ehkä tylsin juoni mitä pelissä voi vain olla. [Ensimmäisen paikan vie tosin Pokémon Link.] Rakettiryhmän uudelleensyntymisjuoni ei tehnyt minuun mitään vaikutusta, lähinnä huvitti. Vanhojen legendojen ja tarustojen mukanaolo Lugian ja Ho-ohin muodossa ovat kumminkin kiehtova lisä. Ja totta kai, kuten peleissä aina, HG:ssä ja SS:ässä on aivan hurmaava musiikki. Sen siitä saa, kun on aloittanut pelaamisen aikana, jolloin ei vain varastella pokémoneja, vaan halutaan kirjaimellisesti kaikki luontoäidin lait uuteen järjestykseen ; D

Näinä vuosina ostin myös spin-off peli Pokémon Linkin [ihan hauskaa, mutta puuduttaa melko nopeasti, bonukset hauskasta musiikista], Kaksi ensimmäistä Mystery Dungeonia [tarina on ihana ja musiikki myös, mutta pelit ovat niin kauhean vaikeita, etten ole päässyt kumpaakaan läpi!], Pokémon Ranger: Shadows of Almian [Olen tehnyt siinä aivan kaiken mitä tehdä saattaa], Pokémon Ranger: Guardian Signsin [Joka on vielä kesken, mutta on vähintään yhtä viihdyttävä kuin edeltäjänsä] sekä Pokémon Battle Revolutionin. [Hauska peli silloin, kun tekee mieli vain otella]

                                                                                                               
Vuoteen 2010 mennessä olin ollut 11 vuotta pokémonfani. Mutta se ei loppunut siihen. Siispä, mitä kuuluu nykyhetkeen?

Nykyisyys:
Pian 18-vuotias, nuori naisenalku herää aamulla, aivan kuten 12 vuotta sitten. Pitää kiirehtiä telkkarin ääreen. Sieltä tulee Pokémon. 12.kausi on pian ohi, ja 14.kauden jaksot alkavat, vihdoinkin! Vanha into animen seurailuun ei ole kadonnut tippaakaan näiden vuosien aikana. Tämän päivän jakso oli ehkä vähän tylsä, mutta ei se haittaa. Tyttö tietää, että Black ja White-kausi tulee olemaan parempi. Parempi, kuin Pokémon anime on ikinä ollut. Uusi tyttö Iris vaikuttaa ihan kivalta, vaikka onkin vähän liian Mistymäinen tytön makuun aika-ajoin. Tyttö on aina pitänyt enemmän Maysta ja Dawnista kuin Mistystä. Vaikka tyttö rakastaa myös vanhoja pokémoneja, on hänestä uusin 5.generaatio kaikilta osin parasta, mitä Pokémon on tähän mennessä koskaan tarjonnut.
Hän avaa DS:ässänsä, joka on koristeltu pokétarroilla  ja pelaa Blackia. Nykyään tytön tahti on rauhoittunut. Hän pelaa pokémonpelejä rauhakseen ja nautiskellen, tutkien tarkkaan joka paikan, toisin kuin vielä vuonna 2003, jolloin hän pelasi taukoamatta ja sai pelin läpi viikossa. Tyttö on viime vuosina perehtynyt hiukan EV/IV-koulutukseen, vaikka ei olekaan superintohimoinen asian suhteen. Nykyisessä tiimissä on kumminkin pokémoneja, joille on koitettu saada ainakin keskinkertaiset geenit. Tunnearvo on kumminkin tärkeämpi. Jokaiselle pokémonille on annettava lempinimi. Se on ollut perinne Fireredistä asti.

Tyttö menee tietokoneelle. Hän käy läpi peruskierroksen. Bulbapedia, Serebii, Pocketmonsters, Pokébeach jne. Tyttö pohtii samalla, milloin kirjoittaisi jatkoa pokémon fanficciinsä, tai piirtäisi sen laulavan Pikachun, tai tekisi sen AMV:n. Keskustelua hän käy niin Bulbagardenissa kuin Pkmn.fi:ssä sekä Teejiifoorumilla.
Tyttö on juuri saanut herätettyä 2005 perustamansa pokémonsivuston jälleen henkiin blogin muodossa. Hän on hurjan innoissaan. Vihdoin pääsee taas kirjoittamaan pokémonista!
Tytölle tulee into kuunnella pokémoniin liittyvää musiikkia. Kuulokkeista tulee niin japaninkielisiä teemoja, kuin instrumentaalimusiikkiakin. Tyttö laulaa antaamuksella mukana, hän on oppinut todella monen kappaleen sanat vuosien varrella ulkoa hyvin nopeasti. Pokémon Ierukana BW:tä on tosin syytä vielä harjoitella.
Tyttö menee illalla huoneeseensa, josta löytyy muutama japanilainen juliste, 7., 12. ja 13.pokémonleffasta. Stereoiden päällä kököttää Hello Kittyn, pupun ja ayupanin seurana Pikachu. Mangahyllystä löytyy paljon shoujoa, mutta myös kaikki tähän asti VIZin julkaisemat pokémonmangat. DVD:eiden joukossa on myös pokémonia. Tytöstä on mahtavaa, kun leffat 10-13 saadaan täällä DVD:lle. CD-kokoelmasta, joka on nykyisellään lähes kokonaan omistettu Ayumi Hamasakille, löytyy myös muutama Poké-CD. Tyttö tykkää yhä keräillä pokémonfiguureja, vaikkei ostakaan niitä enää niin usein. Kaikki figuurit ja vanhat pehmolelut ovat vielä tallella. Joukkoon on tullut uusikin monsteri. Pöydällä seisoo päättäväisenä Desuconista ostettu Oshawott-pehmo.
Tyttö toisaalta odottaa jo lukion toisen lukuvuoden alkua. Ryhmässä sattui olemaan paljon Japanista innostuneita, myös pokémonista tykkääviä. Mihinhän asti kaverit ovat  päässeet Blackissa ja Whitessa?

Tyttö menee sänkyyn, ilta alkaa kääntyä yöksi. Onkohan aamulla tapahtunut taas jotain uutta pokérintamalla?
                                                                  おやすみ ぼくのピカチュウ ~ Oyasumi, Boku no Pikachuu...

Millaisia muistoja teillä muilla on Pokémonista? Kommentoikaa! :3