Näytetään tekstit, joissa on tunniste BW2. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste BW2. Näytä kaikki tekstit

perjantai 7. joulukuuta 2012

[ Anime ] Pokémon Best Wishes 2: Episodi N


Viime kesänä alkanut Pokémon Best Wishes 2-kausi alkaa olla pian lopuillaan, ja vuoden alkuun mennessä Ash ehtii kamppailla jo Unovan liigan voitosta. Kaikkiin 5.generaation monstereihinkin on ehditty jo syvemmin tutustua, lukuunottamatta Genesectiä, joka tullaan näkemään ensi kesän elokuvassa.
Mitä Unovassa siis ehtii vielä tapahtua, ennen kuin horisontissa siintävät jo uudet pokémonit?

Monikaan ei varmaan osannut odottaa tätä, en ainakaan minä, ja siksi tämä tuli ainakin itselleni todella suurena ja iloisena yllätyksenä.
Seuraavan Pokémon-kauden päätähti on myös allekirjoittaneen poikaystävä  hahmoihkutuksen kärkipäässä, peleistäkin tuttu sarjan ensimmäinen pahis joka olikin hyvis-tyylinen hahmo, Natural Harmonia Gropius, tuttavallisemmin N. N ei tule pelkästään cameona sarjaan, vaan kokonainen kausi kantaa hänen nimeään, kuten jo tekstin otsikosta olikin luettavissa, Pokémon Best Wishes 2: Episodi N [ポケットモンスターベストウイッシュ シーズン2 エピソードN ] vaikka lainasana "episode" viittaa yleensä yhteen jaksoon tai jaksoihin, japaniksi termillä tarkoitetaan myös koko kauden kestävää ajanjaksoa.

N ei ole ainoa peleistä tuttu hahmo joka päätyy animeen, vaan hänen vanavedessään sarjaan saadaan ensi kertaa myös Ghetsis, Colress, sekä Team Plasma BW2-peleistä tutuissa uusissa asuissaan. Myös jonkin aikaa Kantossa oleillut Rakettiryhmä tekee paluun sarjaan!

Vapaamuotoinen käännös Japanin lehdistötilaisuudesta kautta koskien:

"Uudella kaudella Ash, Pikachu ja muu matkaseurue aloittaa matkansa kohti White Ruinseja, jotka Professori Juniperin isä on löytänyt. Huhun mukaan White Ruins on legendaarisen Reshiramin asuinpaikka. Siellä he tapaavat mystisen nuorukaisen nimeltään N, joka väittää kuulevansa pokémonien sisimmän äänen, ja kutsuu näitä ystävikseen. N haluaa avata tien pokémonien ja ihmisten välisen utopian luomiseksi! "Pokémon Best Wishes 2: Episodi N" on jännittävä tarina, ja täynnä otteluita aivan uudella tasolla! Älä ohita tätä kautta! Mikä onkaan totuus mystisen nuorukaisen N:än suhteen? Äläkä unohda muitakaan uusia hahmoja, Ghetsistä ja Colressia!
Ash ja ystävät joutuvat outojen tapahtumien keskiöön - Team Plasma suorittaa arveluttavia kokeita pokémoneille ja mystinen tiedemies Colress saa jopa Pikachun ja Axew'n kääntymään Ashia ja muita vastaan!? Mikä on Team Plasman johtajan, Ghetsisin todellinen tavoite, kun hän paljastaa, että heidän ryhmänsä etsii N:ää?! Rakettiryhmäkin tekee paluun Unovaan! Heille annettu missio pistää heidät vastakkain Team Plasman kanssa. Mutta mikä on taistelun lopputulos...?!"
Kuten juonikuvauksesta voi päätellä, vaikuttaa siltä, että kaikki peleistä tulevat hahmot muistuttavat luonteiltaan ja tavoitteiltaan suuresti pelivastineitaan. Voisiko tästä kaudesta siis tulla lähempänä pelien juonta kulkeva kokonaisuus? Muutenkin tämä kausi herättää hieman spekulaatioita suuntaan ja toiseen. Mainosjulisteesta päätellen myös Genesect tulee esiintymään sarjassa. Voisiko siis tulevan kesän elokuva olla ikään kuin elokuvan mittainen päätös tälle kaudelle? Myös Ashin Charizard näyttäisi liittyvän porukkaan!

Osa varmaan tietääkin, että Pokémon Best Wishes-kauden alkupäähän oli alunperin tarkoitus sijoittaa kahden jakson pituinen spektaakkeli Team Plasman ja Rakettiryhmän välille. [Rocket-dan vs. Plasma-dan! 1 & 2] mutta jaksojen esittäminen peruttiin, kun Tohokun maanjäristys tapahtui juuri sillä viikolla kun ensimmäinen osa oli tarkoitus esittää. Tämän jälkeen jaksoparia lykättiin useita kuukausia, koska ne sisälsivät juuri voimakkaita maanjäristyksiä ja muunlaista suurta tuhoa. Lopulta jaksot hyllytettiin, ja niiden olemassaolo mitätöitiin kokonaan. Voisiko tämä kausi siis toimia kokonaisuudessaan korvikkeena noille menetetyille jaksoille? Toivotaan vain, ettei Japanissa tapahdu uutta suurta katastrofia!

N:n äänenä tullaan kuulemaan Yuuichi Nakamuraa, jonka ääntä on kuultu mm. Shugo Chara!:n Ikutona, Inu x Boku SS:n Sooshina, Tonari no Kaibutsu-kunin Yoshidana, Gintaman Sakatana ja Shirokuma Cafén (Polar Bear Café) Grizzly-sanina!
 
Pokémon Best Wishes 2: Episodi N
starttaaa 17.1.2013!
KLIPPI UUDESTA KAUDESTA!

Lähteet: Pocketmonsters.net, Pokébeach [kuva]

sunnuntai 11. marraskuuta 2012

[ Pokémon Black 2 ] ~ Fiilistelyä I

En ole ehtinyt kirjoitella tänne aikoihin, koulussa on ollut kiireitä, ja en ole oikein edes tiennyt, mistä kirjoittaisin.
Pokémon Black ja White 2
ovat nyt viimein koko maailman käsissä, joten mikä olisikaan sen parempi aihe kirjoitella kuin itse pelit.Tämä ei tule olemaan mikään peliarvostelu, vaan lähinnä kerron tuntemuksiani ja muuta, otsikon mukaisesti fiilistelen.Koitan saada ulkoasun myös vaihdettua piakkoin, tämä kun on ollut jo niin kauan.

Vielä nopea pikkuilmoitus. BW2 animeprojekti on ainakin toistaiseksi jäissä suomipikan kiireiden takia. Emme ole vielä varmoja tulemmeko jatkamaan kääntämistä, mutta jos subbauksellemme on kysyntää, katsotaan!

Mutta tässä siis fiilistelyni ensimmäinen osa!

Omaksi peliversioksi valikoitui siis Black 2, ihan sen takia, että itselläni on alunperin Black.
Kaikessa Pokéinnokkuudessani olin tietysti peleistä ihan intona jo silloin kun ne julkaistiin Japanissa. Spoilasin itselleni vähän kaikkea jo silloin kun peleistä alkoi vuotaa tietoa PokéBeachiin, mutta olen onnekseni ehtinyt jo unohtaa, mitä oikein luin. Joskus tällaisesta höpsöstä luonteesta on hyötyä : D

13 tuntia on peliä plakkarissa eli toisaalta aika vähän, toisaalta aika paljon, ottaen huomioon että olen vasta Nimbasa Cityssä. Kun aloitin aikoinani Sapphiren myötä poképelailun, saatoin helposti viettää 10 tunnin pelisessiota ja vetää koko pelin läpi viikossa parissa, mutta nykyään haluan edetä rauhakseen ja tutkia paikkoja, tehdä kaikkea pientä siinä välissä, ja nauttia pelistä täysin siemauksin. Olen aina tykännyt pokémonissa tästä tutkimisen elementistä, ja myös tarinamoodista, joten minulla ei ole kova kiire päästä post-gameen.

Habitat List osoittautui minulle positiiviseksi motivaattoriksi alkaa nappailla monstereita. Haavenani on ollut napata jossakin pelissä ainakin paikallisen alueen pokédex täyteen, ja nyt olen saanut tuon listarekisteröinnin ansiosta oikein innon kaapata kaikkien alueiden pokémonit. Pronsenteiltaan todella alhaisia hirviöitä en kumminkaan jää metsästämään, ellei niitä tule tuurilla vastaan. Kehitän sitten vaikka post-gamessa omat pikkuiseni isompaan muotoon.

Myös mitalien keräily on minulle antoisaa puuhaa. Haluan kerätä ne kaikki! Olen ihminen joka haluaa [tarvitsee?] välittömiä palkkioita suorituksistaan, ja nämä mitalit ovat kyllä kuin minulle tehty. Mietin aina että "jos teen näin, saankohan tästä mitalin?" ei auta kuin kokeilla! Itseäni nauratti, kun sain mitalin jopa siitä että tein typerän [pelin mukaan söpön, näköjään pelinikin siis ajattelee että olen moe.] virheen iskemällä psyykkistyypin hyökkäyksellä pimeystyyppiin.

Yksi suurin hupini on myös spottailla niitä kaikista pienimpiä uudistuksia BW:seen nähden. Memory Link, vaikuttaa kiinnostavalta ja yhdistää kivasti osat toisiinsa, vaikka vielä ei olekaan tullut esimerkiksi N:n pokémoneja vastaan.

PokéStar Studios-leffat ovat ihan hauskoja, ja olenkin jo jonkin sortin filmitähti. Elokuvissa on myös aika erilainen piirrostyyli tavalliseen pokétyyliin nähden, mikä on hauskaa vaihtelua. Rakastan asuja joita peliminäni saa elokuvarooleissaan~ Haluaisin ne itselleni, tehehee~

Vaikka en olekaan mikään IV/EV-virtuoosi, haluan silti nykyään pokémoneille suhteellisen hyvät luonteet.  Käytinkin ennen pelin aloittamista kauheasti [ehkä vähän turhaankin.. ^ _ ^;] aikaa hyvän Tepigin metsästykseen, ja no, sain ainakin neutraalin luonteen.
Vaikka tässä pelissä on tarjolla vanhojakin tuttavuuksia [joka oli varmasti iloinen yllätys osalle porukasta], päätin, että tiimini kanssa pitäydyn yhä ainoastaan Unovan tarjonnassa. Koin että halusin koettaa vielä uudempien Monien joukosta sellaisia, joita en ollut ennen käyttänyt.

Musiikki on aivan upeaa tässä pelissä, kuten aina. Olenkin saanut jo fiilistellä peliparien musaa viime kesästä, kun tilasin itselleni Black ja White 2:sen soundtrackin. Kirjoittelen siitä varmaan oman postauksen jossain vaiheessa. Tykkään myös kahdesta uudesta salijohtajasta [Roxiesta tuli yksi suosikkisalijohtajani!] ja rakastan Elesan catwalk-salia ja hänen uutta tyyliään~

Tiimini on ollut täysi jo alusta lähtien, sillä halusin sen heti kokoon. Porukasta huomattava osa on siis päätynyt minulle vaihtojen kautta. Tällä kertaa se onkin melko poikavoittoinen. Joukossa on kumminkin myös yksi tyttö, Curiosity-niminen [arvaatte varmaan mistä saanut nimensä] Elgyem, jota en aio kehittää, ihan vain siitä syystä, että Elgyem on paljon söpömpi kuin Beheeyem. Annan aivan kaikille nappaamilleni pokémoneille lempinimet. Tiimiin tulikin yllättävän monta suomenkielistä nimeä. Tiimi näyttää tällä hetkellä tältä:

Rufflet - "Cumulus" / poika / lv.22 / Impish  @ Grip Claw
Likes to fight.
~ Peck
~ Hone Claws
~ Fury Attack
~ Wing Attack
Elgyem - "Curiosity" / tyttö /lv.22 / Modest @ Eviolite
Capable of taking hits.
~ Hidden Power
~ Thunderbolt
~ Psychic
~ Miracle Eye
Keldeo [Event]/ sukupuoleton ["poika"] / lv.22 / Relaxed
Capable of taking hits.
~ Take Down
~ Leer
~ Double Kick
~ Bubblebeam
Pignite - "Roihu" / poika / lv.22 / Careful @ Charcoal   
Somewhat vain.
~ Tackle
~ Tail Whip
~ Flame Charge
~ Arm Thrust
Axew - "Tikari" / poika / lv.22 / Adamant
Alert to sounds.
~ Slash
~ Dragon Dance
~ Outrage
~ Dragon Rage
Herdier - "Roy" / poika / lv.22 / Serious @ Amulet Coin
Thoroughly cunning.
~ Strenght
~ Work Up
~ Odor Sleuth
~ Bite



tiistai 14. elokuuta 2012

Pikkuilmoitus BW2-jaksoista etc.

Iriksen Innokas Ilme TM.



















Hyvää loppukesää kaikille!~

Ajattelin vain tehdä pienen ilmoitusasian koskien BW2-jaksoja. Jaksolistaukseen on viimeinkin lisätty BW-jaksot 4 (88) ja 5 (89), mutta toistaiseksi ne ovat ladattavissa vain torrenteina. Suoralatauslinkit lisätään, kun suomipika on saanut ne ladattua palvelimelle.
Kuutosjakso on tällä hetkellä työstettävänä, ja yritämme saada sen ulos mahdollisimman pian.
Seuraava tavallinen pokéjakso tuleekin vasta 23.päivä, kun tänätorstaina tulee elokuvien 15.vuotistaivalta juhlistava erikoiskokoomajakso. Ei ole vielä tiedossa tulemmeko kääntämään tätä jaksoa, vai jätämmekö sen kokonaan välistä.

Yritämme pitää jaksojen tulon aikataulussa, mutta nyt kun arkinen aherrus on jälleen alkanut, saattavat myöhästymiset yleistyä, eivätkä jaksot välttämättä tule aivan aikataulussa. Teemme kumminkin parhaamme rytmin säilyttämiseksi!

Julkaisemme jossain sopivassa välissä extrana myös taannoisen DP-spesiaalin, jossa keskitytään siihen mitä Dawn ja Brock tekivät Ashista erottuaan [DP-kauden jälkeen] sekä muutaman bannatun Indigo Saagan jakson.

Minun olisi tässä jossain välissä tarkoitus kirjoitella myös vähän aikaa sitten saamastani Pokémon BW2-soundtrackista, katsotaan miten ehdin :3

Minun olisi tarkoitus vaihtaa blogin ulkkakin jossain välissä, tämä on ollut jo aika pitkään!

Nähdään taas!~ ♪

lauantai 21. heinäkuuta 2012

videoleikittelyä: [ the party must go on ] ja AMV-jutustelua

Voin sanoa että olen jonkin sorttinen AMV-harrastelija. Videota on tullut tehtyä vuodesta 2007 lähtien. Tein sinnikkäästi videoita vuoteen 2010 asti pelkän Movie Makerin voimin, kunnes vuonna 2011 siirryin ohjelmaan nimeltä PowerDirector. Kyllä, en siis käytä monien suosimaa Vegasta, lähinnä siksi, että koin sen hankalaksi ja raskaaksi käyttää, enkä yksinkertaisesti tarvitse niin paljon karkkioksennusefekejä kuin tuo ohjelma tarjoaa. Itse käyttämäni ohjelma on myös siitä hyvä, että sen nettisivuilta voi ilmaiseksi ladata tuhansia lisäefektejä ja muita juttuja, jos tulee tarve lisämausteille.

Itse en koe AMV:eissa päällimäiseksi asiaksi sitä, että se on ahdattu täyteen efektikikkailua. Lisäksi hyvin harva ihan oikeasti osaa käyttää niin suurta efektimäärää hyödyksi niin, että se tukee videota, varsinaisen animaatiomateriaalin hukkumatta niiden alle. AMV-kisoissa menestyneet kikkailuvideot, ainakin muualla kuin Suomessa ovat olleet oikeasti hienoa katseltavaa, mutta pieni kierros Youtuben puoleen todistaa, että hyvin harva kikkailu on oikeasti saatu tukemaan videota.

Itse käytän efektejä lähinnä tukemaan rytmitystä, tai muuten tekemään videosta sulavamman. Itselleni videosta tekee nautittavan se, että rytmitys toimii, ja tunnelma toimii. Kun vasta aloittelin editoijan uraani, saatoin aivan hyvin lätkäistä tutun aloittelijan yhdistelmän: "tässä nyt on tällanen biisi josta tykkäsin at the moment + animea jota satuin äkkiseltään koneelta löytämään". Ei minunkaan videoissani toki aina mitään tarinaa ole, eikä biisi välttämättä täysin videon aiheeseen liity, mutta tämä on toki plussaa. Jos kumminkin tunnelma on saatu kohdilleen, niin video on silti silmissäni nautittava.

Mutta koska tämä nyt kumminkin on Pokémon-blogi eikä AMV-blogi [sellainenkin on muuten olemassa, tsekatkaapa mainio AMV-Jukeboksi ] niin lopetan AMV-höpistelyni tähän ja siirryn sanoista tekoihin.



"the party must go on" on lyhyehkö lämmittely-AMV, jonka tein yksinkertaisesti siksi, etten ole vähään aikaan AMV:eita tehnyt ja minun oli pakko saada käyttää tätä loistavaa T.M.Revolutionin kappaletta jossakin videossa. En viitsinyt käyttää koko biisiä, joten päädyin myös niukkaan materiaalivalintaan. Käytin videossa yhteensä n. 6 minuuttia kestävää Pokémon BW2-pelien animaatiotrailereita. Tämäkin toi editoinnille omat haasteensa, silllä kohtausten toisto ei ole hyvä juttu videossa. Onnistuin kumminkin kasaamaan trailerista hiukan alle 2 minuuttisen tiivistelmän videon tarpeisiin.

Pyrin kiinnittämään erityistä huomiota rytmitykseen, oikeanlaisen tunnelman luontiin ja siihen, että leikkauksista huolimatta alkuperäisen videon tarina pysyisi jokseenkin järkevänoloisena.
Kokonaisuudessaan tämä video nieli minulta aikaa n. 10 tuntia, joka ei loppuen lopuksi edes ole kovinkaan paljon.
Video käyttää niukalti efektejä, lähinnä rytmityksen helpottamiseksi. Pääefekteinä toimivat häivytys ja ns. "glow". Mukana on lisäksi muutamia muita efektejä.

Olisi mahtavaa saada kommenttia videosta! Editoijana janoan eniten juuri kommenttia tekeleistäni. Kertokaa siis ihmeessä oma mielipiteenne, toimiko rytmitys, tunnelma, leikkaukset ja muu. Ja olisiko jotakin parannettavaa?

Jos haluatte kurkata muita videoitani [tunnukseni on poistettu useasti, joten kanavallani ei ole läheskään kaikkia videoitani] niin tässä kanavani.

Meni nyt hiukan ohi aiheen tämä postaus, anteeksi siitä~

Nähdään taas!







keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Elokuun CoroCoro leakkaa: Genesect paljastettu





Uusin CoroCoro-lehti on paljastanut Unovadexin viimeisen legendaarisen pokémonin, Genesectin virallisesti. Tämän paleotsooisen pokémonin kerrotaan eläneen noin 300 miljoonaa vuotta sitten ja olleen pelätty metsästäjä. Team Plasma kumminkin kaappasi Genesectin, ja muokkasi siitä hyönteismecha-hybridin, toivoen luovansa maailman voimakkaimman pokémonin. N yritti estää hanketta, mutta liian myöhään. Genesect oli jo turmeltu.

Genesect tullaan näkemään ensi vuoden 16. pokémonelokuvassa, mutta muuta sen roolista itse elokuvassa ei vielä tiedetä. Voisiko sillä olla samantyylinen kohtalo kuin Mewtwolla aiemmin?

Mechahyönteinen jaetaan BW2-pelaajille aikavälillä 11.08.2012~14.09.2012, se on tasolla 50. Kun Genesect on siirretty peliin, voit vierailla P2-laboratoriossa, jossa Genesect aikoinaan oli vangittuna. Kun olet otellut labrassa olevaa tiedemiestä vastaan, hän antaa sinulle kaksi Genesectin driveä, eli ajuria, joiden avulla voit muuttaa pokémonin tyypitystä.

Mitä mieltä olette Genesectistä? Onko se vain tylsä Mewtwo 2.0 vai onko siinä jotain omaa viehätystään? Minusta Genesect on kiehtova, vaikka se onkin historiikiltään hieman samalla tavalla kärsinyt kuin Mewtwo. Pistää vain miettimään, mahtaako 16.pokémonelovasta tulla nyt jonkinlainen 1.elokuvan toisinto. Se nähdään sitten näihin aikoihin vuoden päästä!~



Vielä pieni muistutus. 15.elokuva Kyurem vs. pyhyyden soturi - Keldeo sekä Meloettan säkenöivä soolo-elokuvat saavat ensi-iltansa Japanissa ihan kohta, 14.päivä. Elokuvista julkaistiin hiljattain kolme uutta lyhyttä traileria. Rakettiryhmä ei esiinnykään tässä leffassa lainkaan! Onko se teistä sääli? Trailerit voi katsoa alta:

1.traileri
2.traileri
3.traileri

Tässä kaikki tältä erää, nähdään taas!~

Lähteet: CoroCoro, Pokébeach

perjantai 29. kesäkuuta 2012

Ilmoitusasiaa BW2-fansubbauksiin liittyen




Tulin vain ilmoittelemaan, että BW2-jaksoille on nyt sisällysluettelossa ikioma osionsa. [Kiitos ideasta Ratiasulle!] Sieltä voi helposti tarkistaa, jos uusia jaksoja on tullut. Tavoitteemme on julkaista yksi jakso viikossa, siihen mennessä kunnes seuraava jakso on julkaistu Japanissa. [Pokémon tulee TV Tokyolla aina torstaisin kello 19] Sieltä voi myös ladata kaikki edelliset kyseisen kauden jaksot! Julkaisut sijoittuvat tyypillisesti perjantai ~ sunnuntai-akselille, joten silloin kannattaa käydä tarkkailemassa!

p.s: tämänkertaisen jakson käännökseen oli eksynyt muutama kirjoitusvirhe, pahoittelut niistä! ^__^; [käänsin jaksoa vähän kiireessä]

torstai 28. kesäkuuta 2012

Pokémon BW2:sen lännen julkaisupäivät, lokalisaationimiä

Pikku-uutisia tähän väliin~

Pokémon Black 2 ja Pokémon White 2 julkaistaan USA:ssa 7.lokakuuta sekä Euroopassa 5 päivää myöhemmin, 12.lokakuuta.

Lisäksi lokalisaatiossa hahmojen ja paikkojen nimiä on hieman muutettu.

Homika on länsinimeltään Roxie.
Shizui on länsinimeltään Marlon.
Hyuu on länsinimeltään Hugh.
PokéWood
tunnetaan nimellä PokéStar Studios.
Tachiwaki City tunnetaan nimellä Virbank City.

Jos uusia lokalisaatiotietoja tulee, päivittelen tänne :3
Jännää, BW2 julkaistaan Euroopassa vain 11 päivää synttäreideni jälkeen!~


Lähteet: BulbaNewsNOW, Serebii

torstai 21. kesäkuuta 2012

Mainostusta: Pokémon BW2 fansubbausprojekti, ja BW2:sen uusimmat känteet muilta sivuilta

Käytän blogiani hyväkkäästi nyt mainostamiseen : D


Suomipika ja minä ylpeänä esitämme: Pokémon Best Wishes 2-fansubbausprojekti

POKÉMON BW 84~85
Tiukkaa taistelua Tachiwaki-salilla! VS. Homika! (osat 1 ja 2)

Olemme aloittaneet suomipikan kanssa fansubbausprojektin tämän kauden tiimoilta. Sisällytämme tähän kauteen kumminkin myös kaksi viimeistä Best Wishes-kauden jaksoa, joissa Ash ottelee Homikaa vastaan.

Muutama fakta käännöskäytännöistämme:

* Käytämme poikkeuksetta kaikista ihmisistä, pokémoneista ja paikoista niiden japaninkielisiä nimiä. Tähän ratkaisuun päädyttiin monesta syystä. Ensinäkin, englanniksi fanikääntävä PocketMonsters toimii samoin, lisäksi englanninkielisten ja japaninkielisten nimien käyttäminen sekaisin tuntuisi ainakin itsestäni hassulta. Ongelmia tulisi myös sitten, kun uusien hahmojen käännösnimet olisivat tiedossa, ja jos tämä hahmo palaisikin, hänen nimeään pitäisi muuttaa.
Lisäksi käännösnimien käyttäminen teksteissä on minusta aika vanhanaikaista.
Kyse ei ole siitä että kokisimme japaninkielisen nimitermistön jotenkin paremmaksi, enemmänkin käytännöstä. Tästä voi toki heittää kommenttia, että miten asia omasta mielestänne toimii : 3

* Muun termistön kanssa toimimme samoin kuin virallisessa dubbauskäännöksessä: hyökkäyksistä ja abilityistä käytetään niiden englanninkielisiä nimiä, tavarat muutamia lukuunottamatta käännetään suomeksi.

*
Pokémonien [ja ihmishahmojen] nimien romanisointi on usein mutkikasta siinä mielessä, että niitä voi kirjoittaa monella eri tavalla, mutta silti yhtä oikeaoppisesti. Meidän käännöksessä tämä toteutetaan enemmän suomenkielistä kuin englanninkielistä ääntämystä mukaillen [ja toisaalta myös enemmän japanin ääntämystä mukaillen. Tämähän on siinä mielessä helppoa kun japani vastaa ääntämykseltään suomea melko mutkattomasti]. Näin esimerkiksi Scolipede [Pendror], Koffing [Dogars], Meowth [Nyarth] ja Garbodor [Dustdas] ovat käännöksessämme muodossa Pendoraa, Dogasu, Nyaasu ja Dastodasu.Pitkän o-äänteen kirjoitamme useinmiten muotoon oo, mutta myös muoto ou on käytössä. Esimerkkinä Professori Oak [Professori Ookido] ja Unfezant [Kenhorou]
Jos käännöksestä on palautetta, kysyttävää tai ehdotuksia, voit vapaaasti kommentoida niistä minulle suoraan tänne blogiin ja välitän ne sitten eteenpäin suomipikalle :3
Ilmoitan tänne aina kun uusi jakso on työstetty valmiiksi!

Homika-jaksot tulivat tunnin mittaisena spesiaalina, jakson voi ladata yllä olevan Screenshot-kokoaman alta olevasta linkistä.

Toivottavasti tämä projekti kestää, käänsimme aiemmin suomipikan kanssa Pokémon BW-jaksot 1~13 suomeksi. Kommentit ja palaute ovat tervetulleita! ^__^


Sitten vielä yksi juttu.

Pokémon BW2-pelit ovat jo saapuneet joillekin japanilaisille pelaajille. Peleistä tihkuu uutta tietoa nettiin koko ajan. En kokenut tarpeelliseksi koota näitä tietoja tänne, sillä pyrin ainakin osittain välttymään spoilereilta. Uusia paljastuksia voi kumminkin seurata reaaliajassa

BulbaNews NOW'n Twitter-tilistä
Pokébeachilta

Tässä kaikki tältä erää! Toivottavasti subbausprojektimme saa suosiota! :3 Minusta käännöstyö on todella mukavaa~

Nähdään siis BW2:sen merkeissä~

perjantai 15. kesäkuuta 2012

Pientä lisäinfoa BW2:sesta virallisilta sivuilta

Pokémon.co.jp on julkistanut BW2-nettisivuillaan pientä lisäinfoa peleistä ja vähän muustakin.


Wi-fissä luovutetaan vielä tuntemattomana ajankohtana Bulbasaur, Charmander, Squirtle ja Pikachu [munina], koko nelikko osaa likkeet Block ja False Swipe, mutta sitten osatut liikkeet vaihtelevat:
  • Bulbasaurilla Frenzy Plant ja Weather Ball
    Charmanderilla
    Blast Burn ja Acrobatics
    Squirtlella Hydro Canon ja Follow Me
    Pikachun liikkeet eivät ole vielä tiedossa.

    Aiemmin mainittu
    Wi-fi Piplup osaa Singin lisäksi myös Peckin ja FeatherDancen. Se on tasolla 15 ja holdaa Metronomea.

    Fes-missiot
    ovat erilaisia peliversiosta riippuen, ja kuten aiemmin mainitsin, yhteensä 100 pelaajaa voi toimia niissä yhtäaikaisesti. Suorittamalla missiot voi saada palkkioksi harvinaisia esineitä ja "Pass Poweria".

    Join Avenue
    , kauppa-alue jonka rakennat yhdessä muiden pelaajien kanssa, sisältää uusia esineitä, jotka nostavat statseja, pokémonin ystävällisyyttä ja nopeuttavat munien hautomista.Ominaisuutta voi käyttää muiden pelaajien kanssa sekä Wi-fin että langattoman DS-verkon välityksellä.

    Xtransceiveriin
    on tullut uusia minipelejä. Nämä ovat Balloon Catch ja Balloon Smash. Ensimmäisessä pitää napata mahdollisimman monia palloja jotka on varustettu omalla kuvallasi tai jonkin pelihahmon kuvalla. Väärän hahmon keräämisestä menettää pisteitä.
    Toisessa sinun pitää puhaltaa ystäväsi kanssa samassa tahdissa ilmapalloja mahdollisimman suureksi kumminkaan poksauttamatta niitä.

    Aiemmin mainittu mitallisysteemi
    onkin varsin monimuotoinen - voit kerätä Trainer Cardiisi yli 200 erilaista mitalia, ja niitä saa erilaisista asioista, esimerkiksi napattuasi tietyn pokémonin. [offtopic: Bulbagardenissa on jo jonkin aikaa ollut topic, jossa on keksitty achievement-tyylisiä pikkujuttuja, joita pokémonpeleissä voisi saada - hauskaa nähdä, että tällainen oikeastaan tulikin nyt oikeaan peliin asti!]

    Lisää marjalajikkeita on saatavissa BW2-peleissä. Kaikkia näitä ei ollut saatavilla aiemmissa osissa.

    Jos muutat Reflecting Mirror-esineellä Thunruksen, Tornauksen ja Landoruksen formit, ne saavat Hidden Abilityt. Defiant Thunrukselle ja Tornadukselle, sekä Sheer Force Landorukselle.
    Kailla Dream Radar-pokémoneilla
    on niiden Hidden Abilityt.

    Keldeo muuttuu Resolution Formiin
    vain jos se osaa Secret Sword-liikkeen. Ilman tätä se pysyttelee Usual Formissaan.


    Global Linkissä
    luovutetaan aikavälillä 23.06.2012 ~ 25.09.2012 japanilaisiin Pokémon BW-peleihin C-Gear kera Keldeon Usual Formin ja BW2-peleihin C-Gear kera Keldeon Resolution Formin. Nämä saa käsiinsä ilman salasanoja.
    Lisäksi jaossa on BW-peleihin musikaali joka kantaa nimeä "MELOETTAAA!". Se on saatavissa 14.06.2012 alkaen. Päättymisajankohtaa ei ole ainakaan toistaiseksi.


    BW-pelien Keldeo C-Gear.
    BW2-pelien Keldeo C-Gear.
    Hyvälaatuisempia screenshotteja uudesta pelistä voi kurkata esim Serebiin kuvagalleriasta.

    Lähteet: pokemon.co.jp, Pokébeach, Serebii


keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Kesäkuun CoroCoron leakkaukset ja Keldeon Resolution forme









Kesäkuun CoroCoro on vuotanut nettiin!~

1. aukeama
Vanha Team Plasma ei olekaan täysin hajonnut, vaan ennemminkin tiimi on hajonnut kahteen eri suuntaan. Ns. "vanhaan" [BW-aikaisten tuttujen] ja "uuteen" [mustapukuinen joukkio joka nähtiin animoidussa trailerissa] Plasmaan. Lisäksi kerrotaan, että nämä kohtaavat toisensa jossakin vaiheessa peliä. Mahtavatkohan he yhdistää voimansa, vai kilpailla toisiaan vastaan? Ja mitkä ovat heidän päämääränsä? Kilpailijallasi tuntuu olevan kovan luokan angsti kauna Team Plasmaa kohtaan.

Elesa on vaihtanut blondista mustanpuhuvaan ja vaatetuskin on muuttunut. Ohessa hänen virallinen arttinsa. Lisäksi hänen salinsa muistuttaa muotinäytöksen show'ta. Osuvaa. Hän on saanut tiimiinsä monsterin Johto-alueelta, Flaaffyn nimittäin. Voidaan siis olettaa, että salijohtajien tiimit tulevat sisältämään pokémoneja kaikista generaatioista.

2.aukeamaAiemmin nähtyjä mitaleja saa, kun suorittaa Fes-missioita [vastaavia BW:n Entralink-tehtäviin] 100 henkilöä voi suorittaa yhtäaikaisesti näitä tehtäviä. Voit avata myös oman kaupan, CrossPassin avulla kaupassasi voidaan asioida.

Black 2:sesta löytyy uutena alueena luola, joka on vesistön ympäröimä ja White 2:sesta luola, joka on laavameren ympäröimä [Ru/Sa-viittaus anyone?] vielä ei ole tiedossa mihin nämä alueet on tarkoitettu. White Forest ja Black City mainitaan skanneissa, ja ne palaavat ilmeisesti myös jatko-osiin. Muiden kaupunkien design on muuttunut ainakin jonkin verran.

3.aukeama
Lisää pokémoneroavaisuuksia: Buneary sekä Magby muotoineen ovat ekslusiivisia Black 2:seen, kun taas Skitty ja Elekid muotoineen ovat ekslusiivisia White 2:seen
.
Kyuremin fuusioiden abilityt pysyvät muuttumattomina. BKyuremin ability on yhä Teravolt, WKyuremin yhä Turboblaze.

PokéTransfer tekee paluun, eli voit siirtää IV genen peleistäsi pokemoneja näihin peleihin kuten aiemminkin.





4.aukeama
Uuden esineen nimeltä Reflecting Mirror [Heijastuspeili] avulla voit muuttaa Thunduruksen, Tornaduksen ja Landoruksen niiden Sacred Beast Formeihin. Uusilla formeilla on uudet abilityt. Tornaduksen on Regenerator, Thunduruksen on Volt Absorb ja Landoruksen on Intimidate.

Porygon on vahvistettu napattavaksi pokémoniksi Dream Radarissa. Radarilla voi saada käsiinsä myös esineitä, skannissa esillä Thunderstone.

5.aukeamaKeskiössä on nähtävissä ensimmäinen virallinen artti Keldeon uudesta Resulution eli Resoluutio Päättäväisyys Formesta. Poni ei ole varsinaisesti muuttunut ulkonäöllisesti ihan mahdottomasti, mutta se on kyllä saanut tuuheamman harjan, hiukan ylväämmän olemuksen kera suuremman kiertyneen sarven [miekan?] ja päänsä koristeeksi kolme tuuheaa höyhentä joissa ovat esillä sen Musketööriveljestön värit. Itselleni tuli myös mieleen, että nämä kolme tupsua voivat olla viittaus yleisesti musketöörien hatuista löytyviin hyöhenkoristeisiin :3

Keldeo voi muuttaa muotoaan viemällä se ja sen muut musketööriveljekset metsään Sangi Townin ulkopuolella. Keldeon on tämän tapahtuman jälkeen mahdollista käyttää erikoisliikettä Secret Sword, joka on tyypiltään Fighting.

Spesiaali-Piplup luovutetaan BW2-pelien pelaajille aikavälillä 20.07.2012 ~ 09.08.2012. Se osaa liikkeen Sing. Mahtaisiko Dawnin Piplup oppineen saman liikkeen?

Meloetta luovutetaan pelaajille taasen aikavälillä 14.07.2012 ~ 30.09.2012. Ei ole tiedossa onko elokuvan Meloetta jaossa myös Wi-fissä.
Jos Meloettan vie Castelia Cityn kahvilaan, voit suorittaa Fes-mission, jossa sinun pitää kerätä 3 marjaa Unovasta 3 minuutissa.

Ohessa vielä uutukainen promoposteri 15.elokuvasta, jossa nähdään ylväs Resolution Keldeo kera Cobalionin, Virizionin ja Terrakionin. Ne näyttävät käyttävän Sacred Sword-liikettä. Aika hienon näköinen! ★

Tässä kaikki tältä erää, nähdään taas!~ ^.^

Lähteet: Pokebeach, Serebii, All About Pokémon Figure

keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Pokémon BW2: Teaseranime [EDIT 17/05]


Myöhemmin tänään [ja oikeastaan virallisesti vasta huomenissa] julkaistiin myös Pokémon BW2-peliä promoava traileri. Ennen kuin kukaan ehtii toisin luulla kyse on vain mainoksesta. Nykyaikana on melko tavallista promota pelejä pienellä animepätkällä, vaikka kokonaista sarjaa ei tulisikaan. On kyllä pakko myöntää, että todella hienoa jälkeä, oli hauskaa nähdä kohtauksia tulevasta pelistä näinkin laadukkaalla animaatiolla! [Ja N on aina plussaa <3] Elesan uusi tyyli oli minusta todella lupaavan oloinen! [Aluksi muuten luulin että Elesa strippaa itsensä ihan paljaaksi, kun repäisi niin uhittelevasti tuon turkiksen päältään :,D] On melkein sääli, ettei peleissä tulla näkemään tällaisia cutscenejä.  Ohessa muutama itse ottamani screenshot ja dialogikäännös [vain summittainen ja melko vapaamuotoinen sellainen]:




N: "Millaisen tien sinä ja pokémonisi valitsette?

Rival: "Selvä, mennään hakemaan pokémonimme!"

Poikahahmo: "Nnm!"

Poikahahmo: "Sinä olet...?"

Bianca: "Kuinka hauskaa nähdä teidät!
Tsadaam~~ Tässä ovat tulevat kumppaninne!~



Professori Akuroma: "He olivat äsken täällä. 
Se mitä Team Plasma edustaa...vapauttaakseen pokémonit ihmisten huomasta. Minä...en nää siinä potentiaalia."


Elesa: "Toivotan sinut tervetulleeksi tälle estradille!~ Sinä vaiko minä..kumman pokémon mahtaa loistaa parrasvaloissa kirkkaammin? Otetaan siitä selvää tässä ja nyt!"


Nainen Team Plasmasta: "Onitteluni pääsystänne tänne asti. Mutta pian teidän on aika luovuttaa...sillä meitä on teihin verrattuna huomattavasti enemmän!"


Rival: "Alan..pikkuhiljaa ärsyyntyä tähän!"

Cheren: "Kaikkea kanssa..turhaa ranttausta...he uhoavat vain lukumääräänsä nojaten.."

Rival: "Tämä hoidetaan alta aikayksikön, jos yhdistämme voimamme."


Poikahahmo: "Aahm!"

Nainen Team Plasmasta: "Seviper, Bite!"

Poikahahmo:
"Arcanine, käytä sinäkin Biteä!

Rival:
"Samurott, Ice Beam!"

Poikahahmo:
"Odota!"

Poikahahmo:
"Lucario, Aura Sphere!"

Shdow Triad:
"Tulemme onnistumaan tehtävässämme, kuka tahansa meitä sitten vastustaakin!"

Poikahahmo: "Nngh..!!

Katso video tästä!

Tämä oli joka tapauksessa todella freesi tapa mainostaa pokémonia, ja jälleen kerran, kuten 5.generaation kohdalla on varsinkin näiden uutukaisten pelien kohdalla huomattu, emme voi enää olettaa peleistä saati mainoskampanjoista sitä mitä ennen - Game Freak haluaa todella yllättää fanit tämän generaation aikana, ja siinä se on minusta jo aika hyvin onnistunutkin!

Mitä itse piditte trailerista? Pitäisikö Game Freakin tulevaisuudessa mainostaa pokémonia tällaisten pienten animemaistiaisten muodossa? Olisiko tästä ollut sinusta ainesta ihan sarjaksi asti? Lähettäkää kommentteja! Huomenna, kun on videoklipin virallinen julkaisee, selviää myös, onko tämän teaserin tiimoilta vielä suunniteltu jotain suurempaakin!  Se tosin näyttää näillä näkymin melko epätodennäköiseltä, kun BW2:sesta on jo julkaistu vanhan tutun animen puolelle jatko-osa.

Yhdessä asiassa tämä traileri teki kumminkin tehtävänsä: se sai minut odottamaan entistä innokkaammin näitä pelejä, ja antoi lisäksi ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä hahmoja liikkeessä, joita ei näillä näkymin koskaan tulla näkemään varsinaisen animen puolella.

Myös varsinaisesta Pokémon BW2-animesta julkaistiin lisätietoja. Laitan siitä erillisen postauksen myöhemmin.

Nähdään!~

Lähteet: Pokébeach, All About Pokémon Figure, Pokémon.co jp Youtube-kanava, screenshotit ja käännös ovat omiani.

Japanin virallinen sivusto julkaisee tietoja BW2:sesta




Japanin virallinen pokémonsivusto on julkaissut sivuillaan korkealaatuisempaa BW2-artworkia ja hiukan uusia lisätietojakin, sillä osa dialogista on nyt myös näkyvissä!

Biancan, Cherenin, Alderin ja Plasma ja Seitsemän Viisaan tapaaminen
Bianca kertooo, että on paikalla Professori Juniperin sijasta, ja muistelee omaa ensimmäistä kertaansa tien päällä. Cheren taasen sanoo pelaajalle "Siitä on kulunut kaksi vuotta. Tämä on ensimmäinen haasteeni salijohtajana!" Alder taasen haluaa sinut mukaansa, koska hän haluaa kertoa miten pokémonin kanssa edetään suhteen luomisessa. Yksi Seitsemästä Viisaasta mainitsee N:än. "N oli yksi niistä, joka ei ainoastaan ymmärtänyt pokémonien sydämiä." hän kehaisee. Myös BW:stä tutut "rauhan ja rakkauden lähettiläät" Anthea ja Concordia nähdään samaisessa kuvassa.




Pokéwood
Kuten jo aiemmassa tekstissä mainitsin, Pokéwood korvaa BW:stä tutun Pokémon Musicalin. Hollywood-tyyliin tehdäänkin nyt elokuvia - valitset kohtauksen ja sitten näyttelet pokémonisi kanssa ottelukohtauksen. Mukana on myös niin sanottu green screen-vaihe. Vuorosanat on ohjelmoitu valmiiksi, ja niistä sitten valitset sopivimmat. [Ei ole tosin mitenkään kiellettyä heittäytyä luovaksi ja laittaa elokuvaan vääränlaisia repliikkejä - tosin on sitten täysin katsojien varassa, pureeko kieroutunut huumorisi yleisöön] Mitä paremman elokuvan teet, sitä enemmän saat luonnollisesti pisteitä, ja sitä suositummaksi se tulee.
Brycen Icirrus Cityn salilta tuttu johtaja on mukana Pokéwoodin castingissa. Homikan isä tahtoo myös olla osa elokuvaa, ja yhdessä kuvassa näyttääkin olevan meneillään kohtaus, jossa Homika ja Brycen ottavat erää - toivottavasti vain elokuvamaailmassa! : D





World Tournamet

Voit siis taistella vanhoja salijohtajia ja eliittenelikkoja vastaan, jotka saat ladattua peliisi Wi-fin avulla. [Sekä hahmon itsensä että hänen pokémoninsa] Voit haastaa nämä vanhat tutut joko normaaleihin tai pariotteluihin.







Laitan erilliseen postaukseen vielä peliä koskevan animaatiopromopätkän ja lisäuutiset Pokémon-animen saralta [kuva-asetteluiden kanssa tuli niin paljon ongelmia että on helpompi laittaa toiseen postaukseen!]


Lähteet: Pokébeach

lauantai 12. toukokuuta 2012

Kesäkuun Corocoro alkaa vuotamaan nettiin: Uutta BW2 infoa

Kesäkuun Corocoro on alkanut vuotamaan internettiin Suomen aikaa klo. 7:00. Tässä nyt tiivis infopaketti siitä, mitä kaikkea skannaukset paljastavat peleistä ja vähän muustakin!

1. Alder, Cheren, Bianca ja N
Alderin, BW-pelien aikaisen Liigamestarin, kerrotaan esiintyyvän heti pelin alkumetreillä. Hän pyytää sinua seuraamaan tätä, mutta minne, sitä ei ole vielä paljastettu.
Cheren on komistumisen lisäksi nyt noussut normaalityypin salijohtajaksi. Niinpä on epätodennäköistä, että näämme Lenoraa tulevissa peleissä, ainakaan salijohtajan muodossa.
Bianca tekee myös paluun [ja hänellä onkin kovin söpöt vaatteet, plus aika samanlaiset lasit kuin minulla aiemmin!~] ja hän vaikuttaisi auttelevan nyt Professori Juniperia. Hän antaa uudelle pelaajahahmolle aloituspokémonin.
N:n olinpaikasta ei kellään tunnu olevan ainakaan vielä näissä skanneissa tietoa, mutta koska hänelle on tehty aivan uusi artwork, voisin jopa toivoa, että hän saattaa peleissä esiintyä. [kun näin tuon skannin joskus hiukan ennen seitsemää aamulla, minulle riitti pelkkä N:n kuva ja olin jo valmiina - ihan totta - kiljumaan silkasta innostuksesta. Suljin suuni koska
se kello oli tosissaan seitsemän aamulla...] Mutta katsotaan mitä tulevat paljastukset tuovat tullessaan!

2. Tornadus, Thundurus ja Landorus formeineen, AR-searcher ja uusi professori

Kaikki kolme kami-triion edustajaa saavat uudet formet. Niiden ensimmäisiiin formeihin viitataan tästä edes nimityksellä Incarnation Forme - Inkarnaatio forme ja näihin uudempiin nimityksellä Sacred Beast Forme - Pyhitetty peto forme. On epäilty, että näillä formeilla olisi yhteyksiä Atsteekkien jumaltaruihin - Tornadus on Huitzilopochtli, josta kuolemansa jälkeen tuli viherliila kolibri. Thundurus on Quetzalcoatl, josta kuolemansa jälkeen tuli käärme, ja Landorus on Tezcatlipoca tai Tepeyollotl, eräänlainen jaguaari.
Niillä ei tule olemaan minkäänlaisia tyyppimuutoksia.
Tornaduksen forme keskittyy defenceen, speediin ja sp.attackiin.
Thunduruksen forme saa lisäboostia sp.attackiin.
Landoruksen forme saa lisäboostia attackiin.
 
Nämä uudet formit voi ekslusiivisesti napata vain AR-searcheria käyttäen, eli 3DS:ää omistamattomat jäävät tästä hauskuudesta paitsioon.
Uuden professorin nimi on Burnett ja hän keskittyy tutkimaan juurikin tätä uutukaista AR-searcheria, hän esiintyy siis ainoastaan AR-pelin professorina.

3. Homika ja Brycen, Pokéwood

Icirrus Cityn salijohtaja Brycenillä
on selkkauksia Homikan, uutukaisen nuoren salijohtajan isän kanssa, joka haluaisi olla jonkin sortin leffajulkkis, ja yrittääkin sitä olemalla osa Pokéwoodia.

Pokéwood korvaa aiemmista peleistä söpön, joskin varsin yksitoikkoisen Pokémon Musicalin, ja nimensä mukaisesti siinä on tarkoitus leikkiä ohjaajaa ja pokémonmaisesti otellaan. Myös aiemmissa promovideoissa nähty Mecha-Tyranitar on osa tätä leffaa. Tuleekohan sieltä uusi PokéGozilla?

4. Pokémon World Tournamet

Tämä uusi ominaisuus tuo ainakin osan salijohtajista [ja mahdollisesti myös vanhat pelaajahahmot BW-peleistä?] visiitille Unovaan ottelemaan! Tämä erityinen rakennus nähtiin jo yhdessä promovideossa. Tulisikohan nyt viimein käyttöä tälle eeppiselle taistelumusiikille?




Sitten vielä vähän muuta infoa!

Meloetta
on varmistettu tämän vuoden event-pokémoniksi 15.elokuvan yhteydessä. Se on tasolla 15, holdaa Pp Maxia, ja osaa liikkeet Quick Attack, Confusion ja Round. Skannaus myös varmistaa, että Meloetta vaihtaa Piruoette formeensa myös BW2:sessa, Castelia Cityssä.

Pokémon BW anime tulee myös kokemaan uudistuksia, sillä 21.kesäkuuta sarja alkaa kantaa nimeä Pokémon Best Wishes! 2 ja se on suoraa jatkumoa aiemmalle saagalle. Jänniä uudistuksia on kumminkin luvassa - Ainakin Cynthia sekä Dawn tekevät paluun sarjaan, ja luultavasti myös Giovanni on suuremmassa osassa. Lisäksi jatko-osassa nähdään enemmän vanhoja tuttuja pokémoneja, ja Rakettiryhmän seuraava kohde on Meloetta!




Tässä kaikki tältä erää! Oletteko innoissanne näistä uutisista? :3 Minä ainakin olen ihan täpinöissäni, luvassa on niin pelien kuin animenkin saralla kaikkea tosi kivaa! Ah, en millään jaksaisi odottaa kesää ja varsinkaan syksyä, kun pelit rantautuvat tännekin [ja anime vähän myöhemmin] Vaikuttaa todella hyvältä!

Nähdään taas!~

Lähteet: Serebii.net, Corocoro, Twitter, Pokébeach